Status på første del af 21 dage til en sprød(ere) silhuet (kosten)

I Anna Bogdanovas program “21 dage til en sprød(ere) silhuet” er der inkluderet vejledende kostskabeloner til alle 4 træningsniveauer.
Hver enkelt skabelon indeholder yderligere forslag til sammensætning af måltider, hvis man henholdsvis vil:
– stramme op/max 3 kg vægttab
– tabe 5-10 kg fedt
– tabe 10+ kg fedt
 *****
Når jeg skriver “vejledende”, så betyder det hos Anna at man altid skal lytte til sin krop. Det er det vigtigste. Selvfølgelig er kosten nøje sammensat efter træningsniveauerne og fedtforbrændingsmålet, men hver krop har sit eget udgangspunkt og fundament, så det nytter ikke at følge en plan slavisk og blindt, hvis du samtidig ignorerer din krops signaler.
*****
Måltiderne er Annas hidtil mest detaljerede uden der dog er gram-angivelse på eller “fødevareangivelse”. Hun opererer stadig med håndflader, som man kender det fra Skyhøj forbrænding og Balder uden buler; der er ikke udelukkelse af en hel fødevaregruppe; og hun lægger IKKE op til at man skal veje sin mad.
*****
Er man godt inde i Skyhøj forbrænding, har man en god basis. I Sprød silhuet er der mere fokus på kulhydrattiming, men principperne er overordnet de samme:
Protein, fedt, masser af grønt, 3-4 måltider om dagen, stivelse og/eller hurtige carbs primært efter træning. 
Derudover er der også faste og forslag til snacks (hvis man nu ikke kan holde sig til de 3-4 hovedmåltider) m.m.
*****
Som I kan læse i nogle af mine tidligere indlæg, var kosten lidt af en rejse frem og tilbage for mig.
Min intention og tiltro til mig selv før Sprød silhuet:
Jeg troede seriøst, jeg kunne klare at følge en kostskabelon rimeligt tæt i 3 uger.

Virkelighed:

Den første uge gik ok.
Så blev jeg syg.
Derefter gik der kage i det.
*****
Kort om mig:
Jeg er slank med ok muskelmasse på arme, ben, balder, ryg, skuldre, øvre mave.
Min nedre mave er stadig blød og vokser i størrelse afhængigt af hvad jeg har spist.
Jeg er 170 cm og vejer nok ca. 57 kg.
*****
Jeg har måske holdt mig til kostskabelonen til “Strammes op” ca. 60 %:
  • Jeg har haft fokus på protein og fedt, men i mængder jeg kender fra Skyhøj forbrænding.
  • Jeg har holdt fast i træningsmåltider (det der i Sprød hedder Lige efter træning) og efter-træningsmåltider, men ud fra SF-skabelonen, dvs. flere hurtige carbs og mere stivelse
  • Jeg har generelt spist mere stivelse
  • Jeg har sprunget faste og begrænsning på måltider over
  • Jeg har bestemt ikke fået så meget grønt
Min primære læring af dette forløb mht. kosten:
  • der er en grund til, jeg tager små skridt mht. kosten – det virker for mig
  • at det er ok at nøjes med at lade sig inspirere af kosten
  • at planlægning betyder alt
  • når planlægning er på plads, er carbs rotation faktisk ok overskuelig for mig
  • at jeg også nogle gange vil for meget (urealistisk, for ambitiøst)
  • at jeg også stadig er ved at lære at lytte ordentligt til kroppen
 *****
For dem der kan lide struktur, rammer og kasser vil disse kostskabeloner falde i rimelig god jord, tænker jeg. 🙂
For mig virkede det modsat. Jeg følte mig lidt fanget og mistede overblikket. Men så er det jo godt, at det kun er skabeloner og det væsentlige er at mærke efter, hvordan kroppen har det. Det er lang proces og jeg lærer stadig.
Leave a Reply

