Status på Sprød silhuet, del 2

Kostskabelonen til Let øvet, Intet vægttab/strammes op:

Der er en kostskabelon til hvert træningsniveau (der er 4 træningsniveauer).

Når man først har gennemskuet carbs rotation, er planen egentlig ok “nem”:

Der er som hovedregel 3 hovedmåltider på en dag, som hvert indeholder noget bestemt.

Måltid A og måltid B er som udgangspunkt det samme på alle ugens dage.

Måltid C er efter-træningsmåltidet, som varierer.

Der er indlagt et “lige efter” træning måltid.

Der er indlagt kontrolleret faste.

Der er ca. angivelser af portioner af protein, fedt, stivelse, carbs, grønt, frugt/bær.

Der er forslag til snacks, hvis man har svært ved at undgå snacking imellem hovedmåltiderne.

******

Men at planen er ok nem, betyder ikke at den er nem at implementere for mig. Det går op og ned..

Først – før jeg havde set kostskabelonen – tænkte jeg at jeg kunne nærmest gå all in. Det var jo kun 3 uger.

Da jeg havde set kostskabelonen, tænkte jeg at det kunne jeg da overhovedet ikke overskue.

Så prøvede jeg at tage ting ud jeg godt kunne overskue.

Uge 1 gik fint.

Så blev jeg syg.

Så gik der kage i det. Lavt energiniveau, lavt overskud, snot der ikke helt vil forsvinde kombineret med manglende planlægning var en dårlig kombi.

*****

Og nu har jeg besluttet mig at droppe Sprød silhuets vejledende kostskabelon og i stedet nærmere vende tilbage til Skyhøj forbrænding.

Principperne bag Sprød silhuet minder egentligt meget om Skyhøj forbrænding og Balder uden buler. Der hvor jeg ikke kan overskue det er:

Grøntsagsmængderne (som jeg slet ikke er nået til endnu i SF)

Faste

Madmængderne

… og sådan noget…

*****

Og selvom det er vejledende og jeg skal tilpasse planen til mit liv, kan jeg mærke det stresser mig mere end det hjælper mig med en ok detaljeret plan (som dog er uden vægtangivelser eller detaljerede fødevareangivelser).

Derfor går jeg et skridt tilbage, trækker vejret, og holder fast i:

  • protein til hvert hovedmåltid (mængde efter behov)
  • fedt til hvert hovedmåltid (mængde efter behov)
  • træningsmåltid (flere carbs efter behov)
  • efter-træningsmåltid (flere carbs efter behov)
  • stivelse til max 1 hovedmåltid om dagen (undtagen lørdag-søndag, hvor der kan være mere stivelse efter behov)

Det kender jeg efterhånden ret godt og det er ikke svært for mig. Det er blevet en vane og jeg bruger ikke meget energi på at få det gjort.

For at give mig selv bare lidt udfordring, vil jeg se nærmere på:

  • vand (1 l. pr 25 kg kropsvægt)
  • 3-4 hovedmåltider med minimal snacking imellem

Når jeg skriver “se nærmere på” mener jeg at jeg vil forsøge at nå kostmålene, men sker det ikke, så stresser jeg ikke over det. Normalt bruger jeg som MINIMUM 2 uger på at implementere en ny vane og her er der 2 nye vaner, som “skal” implementeres på lidt over 1 uge. Går det, så går det. Ellers går det nok 🙂

Der skal ro på igen og jeg skal holde mig til SMÅ SKRIDT, som jo virker for mig.

Puha, det lettede helt at skrive dette indlæg 🙂

*****

Hvordan går det med jer og kostskabelonen til Sprød silhuet?

Leave a Reply

