21 dage til en sprød(ere) silhuet – om at tilpasse en kostskabelon til dit liv

Nu er det startet. Anna Bogdanovas nye trænings- og kostprogram med fokus på fedtforbrænding uden at udmatte dig selv eller sulte dig selv.

Og ja, man kan godt køre programmet, selvom man er slank og ikke skal tabe sig (særligt meget). Så spiser man bare lidt mere 🙂

Først vil jeg sige lidt om kosten.

Inden programmet blev afsløret, havde jeg en intention om at følge kostdelen så tæt som muligt. Herregud, det drejede sig om 3 uger Hvor svært kunne det være?

Så skete der følgende:

  1. Jeg så programmet. Det virkede uoverskueligt. Jeg følte mig “fanget”. Jeg blev handlingslammet.
  2. Jeg kastede det væk og tænkte at jeg bare ville følge Anna Bogdanovas bog Skyhøj forbrænding som jeg hidtil havde gjort i det tempo og i de dele, jeg nu kunne overskue.
  3. Jeg så nærmere på programmet. Læste det mere omhyggeligt. Og så huskede jeg at små skridt jo bare er det, der fungerer bedst for mig. Ikke noget med alt-eller-intet. Ikke noget med slavisk at følge nogen plan. Det virkede kun logisk at jeg tog den tilgang med mig over i Sprød silhuet.
  4. Da overblikket var bedre, opdagede jeg principperne bag carbs rotation og da de først var på plads, kunne jeg bedre overskue at implementere dem i min hverdag. Dem vil jeg tage til mig. Protein og fedt vil jeg tage til mig. Trænings- og efter-træningsmåltider vil jeg tage til mig.
  5. Der er også noget, jeg dropper, da jeg ikke kan få det til at fungere lige nu og her med min nuværende hverdag: modificeret faste af nogen slags, grøntsagsmængderne, overholde 3 hovedmåltider og hvad man må snacke, hvad man indtager før træning og når man vågner m.m.
  6. Da jeg først fik på plads, hvad jeg – i mit liv – havde overskud til at implementere, fik jeg ro på i hovedet. Jeg skal nok stadig få resultater. Jeg skal nok stadig lære en masse – om mig selv, min krop og mine reaktioner. Der er ikke noget, man ikke “må” spise. Det er vejledende kostskabeloner. De er selvfølgelig skabt ud fra viden om, hvad kost kan gøre for dig, hvis du vil nå et bestemt mål på 3 uger. Men det skal være en rar proces. Det skal ikke være stressende og uoverskueligt. Tag det, der giver mening for dig i lige netop din hverdag. Lad resten være. Det er ok 🙂 Prøv i stedet at bruge processen på at lytte til din krop. Hvordan er din søvn, din energi, din fordøjelse etc., når du justerer lidt på kosten? Ikke de andres kroppe. Din krop. 🙂

One response to “21 dage til en sprød(ere) silhuet – om at tilpasse en kostskabelon til dit liv

  1. Træner du også med i denne omgang? Jeg er lige startet og har også tænkt mig at blogge om det. Meget spændt på hvor svært det bliver at følge.
    Kan virkelig godt følge dig i, at det virkede uoverskueligt i starten, måtte lave mig et oversigtsskema

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s