Helt ned i tempo på Gran Canaria

De sidste mange år er jeg taget til en Kanarisk ø i juleferien sammen med min mand. Vi holder ikke jul og jeg må sige at det for mig er en kæmpe gevinst at skifte mørke, kulde, julestress og mere mørke ud med sol, lys, varme og virkelig roligt tempo.

De sidste 2 år er vi taget til Puerto de Mogán på Sydvest Gran Canaria, hvor vi har boet på et 4 stjernet hotel med morgenmadsbuffet.

Fordele ved årets solferie:

  • Ca. 20-24 grader som er LIGE tilpas til mig. Let sommertøj, solen varmer behageligt (fremfor at stikke ubehageligt) og en helt naturlig lyst/trang til at være uden for
  • Sollys. Lyset betyder utroligt meget for hvordan jeg kommer igennem den lange mørke danske vinter. Masser af sollys, energi, overskud og minimal træthed skal man altså ikke kimse af.
  • Intet vi SKAL nå. Vi går gerne flere daglige ture, spiser ude de fleste aftener, køber selv ind til en let frokost, får en drink/øl et par gange i løbet af ugen, læser bøger på altanen, ser The wire om aftenen, træner lidt.. Det sker helt af sig selv i et roligt tempo, hvor jeg virkeligt kommer helt ned i gear. Nogle dage er manden gået en stejl tur op af “klippen” selv. Andre gange (dvs. 1 gang) er jeg gået med. Vi behøver ikke lave alting sammen, men vi er ofte meget sammen. Vi skynder os ikke og vi får slappet heeelt af.
  • Gode drinks. Jeg elsker en god drink dernede. Men kun 1 om dagen. Det er lige tilpas til mig. Så sidder jeg ude i solen og virkeligt nyder den. Mojitos (den ene gang med jordbær), caipirinha og så en lidt for stærk nytårscocktail (hold nu op..). De fleste af deres drinks er lidt stærkere end jeg er vant til, men uden de er FOR stærke. Mmm.
  • God mad. Vores favoritrestaurant, den tyske La tortuga, har nydt vores selskab en del gange (også sidste år), hvor vi har smagt fisk og chauteaubreand bl.a. Meget lækker mad, god service, udsigt til bådene.
  • Vores altan. Faktisk fik vi først et værelse, hvor vi lå i samme plan som poolen. Den ikke-stille pool med musik og larm og børn. Men det værste for mig var, at vores lille firkant af en terrasse lå helt ud til “stien” og der bare slet ikke var noget privatliv. Heldigvis kunne vi flytte værelse 2 dage efter til den rolige ende af hotellet på 2. sal med en dejlig altan, hvor vi både kunne lave push ups, ligge og læse eller sidde og spise mad. I ro og fred!

Ulemper ved året solferie:

  • den lidt for hårde seng. Jeg lagde et tæppe under lagenet, men alligevel vendte jeg mig en del gange om natten, da mine knogler ligesom var lidt trætte i det.
  • mine øjne begyndte at svi tirsdag. På den der “måske er det pollenallergi-som jeg også havde i den danske sommer 2014.” Det blev ikke helt til mere udover jeg blev lidt træt i øjnene.
  • der er ikke så meget økologi.
  • jeg savnede mine kettlebells.. haha. Men det er måske positivt, at jeg glædede mig til at komme hjem til mine kuglebørn i stuen? Jeg prøvede at træne i et slags center, men man skulle have sko på og jeg havde sandaler på, så min workout blev lidt mystisk og ikke helt optimal. Fik taget lidt push ups på altanen. Fik gået en stejl tur en af dagene, som kunne mærkes især i skinneben og lægge dagen(e) efter. Bevægede mig meget.

Alt i alt en skøøøn ferie. Jeg kan varmt anbefale at tage til en Kanarisk ø i vinterhalvåret. Især hvis du har tendens til vintertræthed og/eller vinterdepression. Lyset gør meget for dig.

21 dages guide og 21 dages program fra Anna Bogdanova

Anna har gang i flere spændende ting:

1) 21 dages gratis guide: Nye regler for accelereret fedtforbrænding 

Guiden er gratis. Guiden er faktisk en e-bog, som du får tilsendt ét kapitel af gangen i form af 21 mails/kapitler.

“Formålet med denne bog er at give dig den reelle, nødvendige viden til at forstå din krop, og hvordan du arbejder med den på den lange bane

Hvordan du opnår en hurtig kropstransformation – og holder fast i den. ” 

Du kan få tilsendt de gratis mail ved at gå ind på hendes side og tilmelde dig der (du skal tilmelde dig, selvom du er tilmeldt hendes almindelige nyhedsbrev)

2) 21 dages program: 21 dage til sprød(ere) silhuet

Programmet bliver lanceret i januar og koster penge.

“Programmet bygger på alle de principper, som jeg udpensler for dig i guiden – og får dem til at gå op i en højere enhed, i et konkret træningsprogram, kostskabelon, restitutionsstrategier og kosttilskudsprotokoller. Alt sammen skræddersyet til 4 forskellige niveauer.”

Hold øje med hjemmeside og Facebook-side for mere info om pris, startdato m.m.

Personligt er jeg enormt spændt på at afprøve et nyt program af Anna Bogdanova, da jeg kun har oplevet gode ting ved online-programmet Balder uden buler (er i gang med 3. runde) og bogen Skyhøj forbrænding. 🙂

Vanens magt

Måske har I hørt det fra andre. Måske har I tænkt det om andre. At man “bare” skal tage sig sammen. Man skal “bare” spise mindre, træne mere. Man skal “bare” gøre det. Nu. Måske kaster man også lidt rundt med skyld og skam eller tager imod det.
Men altså.. hvis det “bare” handlede om at tage sig sammen, så havde man nok gjort det. Det tænker jeg. F.eks. når det handler om fedttab (jeg skriver ikke vægttab, da vægten ikke siger så meget om fordelingen af fedt og muskler etc.), om ændring af kostvaner, om ændring af vaner i det hele taget.
**********
Kodeordet er netop: Vaner.
Vaner er .. vaner. Du har gjort det længe. Du er tryg ved det. Du kender det. Du ved, hvad der skal ske og hvad det gør for/ved dig. Det kræver intet overskud eller ekstra energi. Det kører på rygradden og ofte tænker du måske slet ikke over det. Du gør det bare.
Så når nye vaner skal introduceres og implementeres i din hverdag, så tager det tid. Det tager energi. Det tager koncentration og fokus. Fordi det netop er noget nyt.
Hvis din nye vane er at at spise 600 g grøntsager om dagen, så kræver det at du på en eller anden måde har et system der gør, at du husker det. For det sker ikke altid af sig selv. Nye vaner skal måske have hjælp og støttehjul og skemaer og alarmer. Det får det måske til at føles forkert. Kejtet. Mærkeligt. Akavet. Men det er ok. Hvis der skal en alarm til for at du spiser 200 g grøntsager 3 gange om dagen (eller hvordan du nu fordeler det), så er det vel ok? Når det sidder på rygradden, behøver du ikke dit støttehjul mere. Og så tænker du ikke over det mere, men gør det bare.
**********
Men det er ikke altid at det bare kører fra tanke om en ny vane > implementere ny vane.
For nogle gange sker.. livet. Du kender det. Du er træt, fordi den lille ikke sover igennem om natten. Du har gang i lige lovligt mange ting og projekter og er lidt blæst i hovedet. Du begynder at hoste og snotte og få hovedpine og værkende led og muskler. Du bliver uvenner med en af dine venner. Du har en konflikt på arbejdet. Hvad som helst. Måske er du bare i lidt dårligt humør.
Risikoen for at dette efterfølgende sker er stor: Du har IKKE lyst til at spise grøntsager. Du gider IKKE hakke og snitte og juice og blende. Du gider IKKE købe ind. Du har i stedet BRUG for noget sødt. Lidt chokolade. Det er lidt synd for dig. Etc.
Sådan kan det gå. Så vender du tilbage til din nye vane bagefter.
Vane. I ental. For hvis du springer ud i at ville ændre ALT nu og her, både træning og kost og søvn og alt muligt, så vælter projektet, ligeså snart livet sker. Måske kan du holde det et par måneder. Men hvis det er for stramt, så begynder både din krop og dit hovede at protestere på et tidspunkt.
Hver lille nye vane kræver overskud at implementere.
MANGE nye vaner kræver MEGET overskud at implementere. Har du det? Hver eneste dag?
*********
Så.. min anbefaling og min pointe er at introducere én vane af gangen. Når den sidder på rygradden, kan du introducere en ny.
Sidst, men ikke mindst er mit håb at du er lidt god og sød ved dig selv. Måske fortælle dig selv, at du ikke er et overmenneske, men et almindeligt menneske og det er ok at tage lidt af gangen. Det er ok, at det er svært. Det er ok at komme væk fra den nye vane, men så vender du bare tilbage igen. 🙂
**********
P.S. Jeg beklager stjernerne og de manglende afsnit. Men når jeg kopierer en tekst fra Evernote og indsætter det i bloggen, så skipper den fluks ALLE afsnit. Jeg har ikke lige taget mig sammen til at se, hvorfor og hvad jeg kan gøre ved det.

En af de der dage…

  • hvor overskuddet er mindre
  • hvor lunten er kortere
  • hvor det bare er det mest belastende i verden, når jeg ikke kan få isterninger ud af isterningebakken
  • hvor jeg er træt med træt på (og sådan har det været i et par uger)
  • hvor min krop siger nej til træning, men jeg alligevel forsøger
  • hvor benene er trætte, når man skal træne
  • hvor armene er trætte, når man skal træne
  • hvor teknikken er træt, når man skal træne
  • hvor jeg må stoppe efter halvdelen af den planlagte træning

Efter følgende reflekterede jeg kort over min sundhed for tiden:

– jeg spiser slik/kage hver dag. Det er december-sukker og jeg kan slet ikke styre det

– jeg spiser minimalt med grøntsager

– jeg har ingen kulhydrattiming denne uge

– jeg spiser for lidt pga. dårlig og/eller mangelfuld planlægning

– jeg har slækket på protein og fedt delen, som ellers kørte så godt

– jeg cykler noget mindre til/fra job, hvis det blæser og/eller regner meget

– jeg passer dog min træning og får træningsmåltid (det er til gengæld halv type 3 portion, da jeg havde svært ved at spise det hele) samt efter-træningsmåltid

– jeg passer min søvn og tager 500 mg magnesium hver aften

Så jeg tænker, at der ikke er så meget at sige til at jeg er træt eller ikke helt er på dupperne.

Det bliver skønt med juleferie, hvor jeg automatisk har lidt mere overskud og kan få kosten lidt mere på rette vej igen 🙂

Hvordan går det med jeres sundhed her i december? Giver I helt slip eller har I f.eks. retningslinjer?

Deload swings

image

Som nogle af jer måske ved, så deloader fast omkring min menstruation. Dvs. der er ca. 6 dage, hvor jeg enten ikke træner eller træner på halv kraft.
I dag blev det til 5 minutters træning.

Jeg lavede 5 runder af 15 sek. arbejde og 45 sek. hvile:
2 hånds swings (16 kg)
10 kvalitetsswings på de 10 sek.

Fordele:
– tidsmæssigt meget overskueligt. Det er 5 minutter af din tid. Kun 1 minut og 15 sek. arbejde.
– du får stadig fornemmelsen af at træne og lige røre ved kuglerne (he)
– hvis du som jeg har en dårlig kondition, får du også lige trænet den
– det er fedt at lave swings. Det er fakta 😀
– du kan koncentrere dig om den ene øvelse og have fokus på god teknik hele vejen

Afhængig af din form, kan du tage færre eller flere runder under din deload. Du kan selvfølgelig også bruge den som “reel” træning og skrue yderligere op for runderne, så du laver 10-15 runder.

Ugens træning – uge 49

Mandag: Balder uden buler uge 4, dag 3

Tirsdag:

Onsdag: BUB uge 4, dag 4

Torsdag:

Fredag: DELOAD

Lørdag: DELOAD

Søndag: DELOAD  swings med 16 kg (15 sek. arbejde, 45 sek. hvile x 3)

Fremskridt med press: Kan nu tage 4 i træk med 12 kg. Den sidste rep er godt nok ikke den pæneste, men den kommer da op 🙂

Min sundhed – nydelse, trivsel, velvære

Hvis jeg ikke trives, så har jeg det ikke godt. Så er jeg ikke sund efter min mening.

Hvis jeg ikke nyder mit liv, så har jeg det ikke godt. Så er jeg ikke sund.

Hvis jeg … I forstår pointen 🙂

Trivsel, velvære og nydelse er såå individuelt, men så længe man ved, hvad der gør det for én selv, så kan man prøve at prioritere det.

Hvordan nyder jeg så mit liv?

Jeg er nok sådan én, der på én gang er mægtig nem at gøre tilfreds og meget svær at gøre tilfreds – i hvert fald på bestemte områder.

  • jeg STORtrives, når temperaturen er 20-25 grader, sol, blå himmel. Men hvis det er bare lidt over 25 grader, så er det alt for varmt. Hvis det er under de 10 grader, så synes jeg det er ved at være vel koldt. Især hvis det også blæser. Frost? Glem det. Jeg går i stå, hvis jeg har det for varmt og jeg går i stå, hvis jeg har det for koldt.
  • jeg NYDER virkelig mad, jeg kan lide. Det behøver ikke være “fancy” mad. Det er faktisk ofte spildt på mig, da jeg sjældent kan lide så meget af det.. haha. Men rigtig god asiatisk mad eller en god fisk eller lækker brunch og så er jeg den gladeste lille gris på jorden. Får jeg derimod mad jeg ikke kan lide, f.eks. selleri, så er al nydelse væk. Det ødelægger bare hele måltidet for mig. Jeg er stadig ret kræsen, så der skal ikke så meget til. For kraftig mad (altså, når smagen er kraftig) er heller ikke altid godt. For stærk mad er heller ikke godt. Så spiser jeg det. Men jeg nyder det ikke. Og jeg elsker altså at nyde min mad. Især på en café eller en restaurant.
  • En lækker kage. Æblekage, blåbærmuffin, mandelkage, citronkage (en god én), chokoladekage, macarons, kanelsnurre etc. Det gør mig bare glad. Mens flødeskumskager ikke siger mig noget.
  • at have en hel dag hvor jeg ingenting skal og bare kan nulre rundt er vigtig for min trivsel. Nulre rundt betyder hos mig som regel: Læse og kommentere blogs/Instagram, blogge, rydde op og gøre rent, læse, læse sundhedsrelaterede artikler, tage mig god tid til det hele. Det er her, jeg for alvor lader op og får fornyet batterierne. Uden disse dage, går jeg hurtigt kold og min hjerne bliver rodet og jeg føler mig småstresset.
  • Jeg trives bedst, hvis jeg har sovet 8, men helst 9 timer. Er jeg på 6-7 timer, går det måske lige, men jeg kan mærke at jeg glemmer mere, har svært ved at træffe beslutninger (og det behøver ikke være verdensbeslutninger. Det kan være, hvad jeg skal spise til aftensmad), min hjerne er “tåget”, jeg er mere skrøbelig på alle måder og energien er dalende.
  • Massage, body-sds, healing (ok, det har kun prøvet én gang, men det var ret godt) og andre behandlinger. Jeg har siden 2006 gået mere eller mindre regelmæssigt til massage hos en afspændingspædagog. I lang tid var det hver uge. Så var det hver 2. uge. Så gik der lidt for lang tid imellem. Nu tager jeg 1 time hver måned. Og den time er bare som at være i himlen. Jeg når at spænde helt af og min krop har det så godt bagefter. Den føles helt let. Massagen gør ikke ondt, så det er ren velvære og selvforkælelse. Jeg elsker det.
  • Jeg elsker og nyder min træning. Jeg glæder mig til at træne. Når jeg deloader mellem træningsprogrammer eller omkring menstruation, så savner jeg at træne. Det er fedt! Det er overskueligt tidsmæssigt, det er skånsomt, men effektivt, jeg ser fremskridt (kropsligt og i selve træningen), jeg træner efter dagsformen og jeg har ikke længeproblemer længere. Og så spiser jeg altid mere den dag, jeg har trænet, da jeg spiser ret meget efter træningen. Det er meget godt for en som mig, som godt må tage lidt på.
  • Det næste kan godt lyde lidt mærkeligt, men jeg nyder altså Facebook og Instagram. Jeg skal naturligvis være opmærksom på, hvor meget tid det tager af mit liv, men for én som mig, som er bedst skriftligt, som altid har “fundet” vennerne via breve/forum (foraer? hedder det det i flertal?), som måske ses mindre med min venner end andre gør, men altid holder kontakten skriftligt etc., så er FB og IG altså en gave fra himlen. Det er perfekt for mig. Jeg finder folk, med lignende interesser og kan i ro og mag øge kontakten i det tempo, som jeg er tryg ved. Jeg kan netværke skriftligt. Jeg kan meget nemt holde mig up-to-date med folk. Jeg erfaringsudveksler, får udvidet min horisont, bliver inspireret. Mine ældste venner er f.eks. gamle pennevenner. Min ægtemand mødte jeg gennem et metalforum (altså, vi mødte hinanden til koncerter og fester, men det var som følge af begge at være brugere af det samme forum). Jeg BRUGER FB og IG aktivt til at lære flere mennesker at kende og holde kontakten. Men jeg får samtidig set de folk, der vigtige for mig. Det ene udelukker ikke det andet 🙂
  • Før i tiden gik jeg til mange koncerter og musik fyldte nærmest alt i mit liv. Nu er det mere eller mindre erstattet af andre interesser, men jeg får stadig et kick ud af en sej koncert med et band, jeg kender rigtigt godt. Musik kan desuden gøre noget helt særligt for mig, som bøger eller film/tv-serier ikke kan. Når det så er sagt, så elsker jeg stadig at se film eller stene serier, og når jeg husker det og er frisk, så læser jeg også gerne (men det bliver mest i weekender eller i ferier).
  • Den årlige juleferie på en kanarisk ø og storbyferier/rejser efter behov. Juleferien byder på tiltrængt sol og sommer og LYS, afslapning, gåture, drinks, god mad og bøger. Storbyferier/rejser giver inspiration, god mad, udvidet horisont/nyt perspektiv, stemningsskift og nye oplevelser .