Min sundhed – alkohol og rygning

Rygning:

Jeg er ikke-ryger og har altid været det. Jo, har da prøvet at ryge en cigaret engang, men det smagte mig overhovedet ikke. Jeg har aldrig været fristet til at starte og det er jeg egentligt meget glad for. Min krop er glad for det. Min sundhed er glad for det. 🙂

Alkohol:

Der gik lidt tid, før jeg opdagede vodkaens mirakeleffekter på en genert og usikker ung pige, så jeg var 19 år første gang, jeg var fuld. Det var på højskole og det var noget af en fest 🙂

Jeg har siden været til mange utroligt sjove fester og byture. Jeg har gået i byen torsdag-fredag-lørdag. Jeg har kastet op virkeligt mange gange. Jeg har danset og råbt og været kæk og snakket. Jeg fortryder intet.

Men jeg gider ikke rigtigt mere. Jeg gider ikke bruge en hel søndag på at ligge brak og kaste op og være ussel. Jeg synes det er spild af tid i forhold til, hvad jeg får ud af aftenen/natten. Jeg synes mit liv er for kort til den slags tømmermænd, som jeg efterhånden får. I stedet vil jeg hellere træne, “få noget ud af dagen” (jaja, så lyder jeg som min far.. hehe), gå tur, være aktiv og vågen. Jeg er 170 cm og vejer ca 55 kg. Når jeg så i tillæg glemmer at spise nok eller drikker for hurtigt eller for meget vodka (har nogle gange drukket langt over en halv liter), så går min krop let i stykker. Da jeg var yngre, så var eventuelle tømmermænd en del af spillet. De hørte lidt til. Det var nærmest lidt sjovt midt i alt elendigheden. Og om ikke andet, havde jeg haft det vildt sjovt aftenen før.

Men i dag gider jeg ikke mine tømmermænd:

  • kvalme
  • opkast (ofte mange gange)
  • svimmelhed
  • følelsen af at en tung sten tynger mig ned i sengen
  • træthed, udmattet, mathed
  • manglende appetit
  • følelsen af ikke at kunne noget eller kunne overskue noget
  • generel sygdomfornemmelse

Det betyder at jeg ikke har været fuld-fuld i snart 4 år. Jeg drikker drinks og kan blive småfuld, men jeg bliver ikke væltestiv. Og jeg kan fungere nogenlunde dagen efter (omend døgnrytmen kan fucke mig op, hvis jeg kommer i seng efter midnat). Max 4 drinks. Det svære er, at det er der, hvor jeg begynder at have det sjooovt og vil have mere alkohol. Så jeg skal være skarp og disciplineret.

Det er ikke for at være hellig eller kedelig eller noget. Det er en prioritering af min tid og min energi i mit liv og ligesom jeg ikke har fortrudt festerne og byturene, så har jeg heller ikke fortrudt min beslutning om mindre alkohol. Beslutningen har bragt både mere fysisk sundhed, men også psykisk sundhed i mit liv. Jeg har det bedre. Jeg er glad. Jeg ELSKER mit tømmermændsfrie liv 😀

2 responses to “Min sundhed – alkohol og rygning

  1. God beslutning! Kender selv problematikken: startede med at drikke som de fleste i 17 års alderen, var fuld en hel del gange, aldrig så meget at jeg blev så syg at jeg kastede op. Men alligevel samme år tog jeg beslutningen om at det faktisk var spild af tid.
    Som du beskriver er man ikke meget værd dagen derpå, døgnrytmen bliver rodet rundt.
    Prisen var for høj:-) Samme år stoppede jeg fuldstændig med at drikke alkohol. Lidt typisk mig at tingene er enten eller!
    Det er nu mere end 20 år siden jeg har rørt alkohol og har ikke savnet det et sekund. Altid frisk dagen derpå og nyder jeg ikke forgifter min krop med en masse alkohol.
    Andre kan gøre hvad de vil, ikke et ondt ord fra min side.
    Mit liv, mit valg 🙂
    Har dog mange gange oplevet folk stille spørgsmål ved mit valg, det kan være lidt belastende nogen gange. De tror jeg går glip af noget ;-). Har jo været der og ved det er dem som går glip af noget, men det får jeg nok svært ved at overbevise dem om:-)

  2. Danmark er et alkohol-land, så man kan næsten ikke undgå at få lidt kommentarer, hvis man ikke drikker eller kun drikker lidt. Men valget er dit og dit alene 🙂 Og hvis man deltager i arrangementer, så går man jo ikke glip af det sociale. Man går glip af alkoholens virkninger, og det går nok.. haha.

Leave a Reply

