Min sundhed – genopladning

Jeg er ikke helt sikker på at overskriften er helt rammende. Om der i stedet skulle have stået ‘introvert’. Eller ‘passe på mig selv’. Eller noget helt andet.

Hvis jeg skal have det godt, trives, være glad og være i overskud, så skal jeg have luft i min kalender og generelt have et roligt tempo.

  • Jeg nyder weekender uden sociale aftaler
  • Jeg nyder hverdagsaftener, hvor jeg kan nulre rundt og lave “ingenting” (læs: læse blogs, læse bøger, se film/serier, nørde sundhed, svare på beskeder m.m.)
  • Jeg nyder et roligt tempo og ikke have travlt
  • Jeg nyder at være alene. Det er her jeg genoplader og får ro på
  • Jeg nyder at være sammen med kun min mand
  • Jeg nyder ro og regelmæssighed og forudsigelighed og genkendelighed. Ja, jeg er ligesom et lille barn på det område 🙂
  • Jeg nyder min hverdag og er god til at putte gode ting ind i den, så jeg ikke kun lever for weekenderne og ferier

I praksis betyder det at jeg sørger for at have mindst 3, men gerne flere “friaftener” om ugen. Jeg skriver “fri” i min kalender, så jeg husker det. Og jeg forsøger efter bedste evne at holde det. Hvis jeg har en social aftale – uanset hvor god den er – så prøver jeg at lægge “genopladningstid” ind før og/eller efter.

Det virker også bedst for mig at vide på forhånd, hvad jeg skal. Hvis jeg har indstillet mig på en rolig alene-aften, så bliver jeg helt mærkelig i hovedet, hvis det pludselig med kort varsel bliver lavet om til en social aftale. Især hvis det er om aftenen og jeg er træt.

Sidst, men ikke mindst så siger jeg nogle gange nej til til invitationer, hvis jeg er ved at være i underskud i alene-tid eller hvis jeg ved, jeg bliver overstimuleret hurtigt. Og jeg prøver at sige nej tak uden at få dårlig samvittighed eller få skyldfølelse 🙂

Jeg ved, at nogle gange sker livet og planer må ændres hurtigt. Sådan er det. Og nogle gange går det lidt hurtigere, end jeg er vant til. Det er ok. Det skal bare ikke være den røde tråd i mit liv for så crasher jeg hurtigt. Jeg har lært mig selv godt at kende på det område og er ved at lære at passe på mig selv. 🙂

3 responses to “Min sundhed – genopladning

Leave a Reply

