Min sundhed – kosttilskud

Jeg tager:

  • Purepharma Magnesium: 200 mg ved aftensmadstid, 300 mg ved sengetid
  • Purepharma D-vitamin: 1 stk./morgen
  • Purepharma Omega-3: 6 stk./morgen = 4 g (af og til 7 stk)
  • Plantforce Proteinpulver (vanilie): 1-2 målebægre lige efter træning (af og til som nødløsningsmåltid)
  • Bodylab Maltodextrin: 30-60 g lige efter træning
  • Bodylab BCAA (lemon): 10-14 g før og under træning. Af og til 4-6 g mellem måltider

Om det er mange kosttilskud? Måske. Kan man klare sig uden? Måske. Koster det mange penge? Ja.

Hvad kan de egentligt?

Magnesium kan en masse ting, men det vigtigste for mig er at det hjælper markant på min søvn. Jeg sover dybere, jeg vågner ikke så tit, jeg er mere udhvilet. Før kunne jeg vågne mange mange gange om natten (men også falde i søvn hurtigt). Det med at sove igennem gør jeg ikke rigtigt. Jeg vågner også stadig nu, men det er overskueligt.

Ifølge Anna Bogdanovas bog Skyhøj forbrænding kan magnesium bl.a.:

  • mindske stress
  • gavne søvnen
  • bedre regulere blodsukkeret

D-vitamin.. Altså.. jeg bør nok tjekke mit d-vitamin niveau hos lægen. Men jeg tror på at de fleste danskere nok mangler d-vitamin i vinterhalvåret.

Omega-3 tilskuddet har gjort at min hud er pænere. Mit eksem på benet er helt væk. Det var ellers noget af en irritation hos mig, da det kløede vildt, blev rødt og varmt og var nubret. Mit hud i ansigtet kan stadig gakke lidt ud under menstruation, men det er ikke noget vildt.

Ifølge Skyhøj forbrænding kan omega-3 bl.a.:

  • gøre blodsukkeret stabilt
  • fleksibel forbrænding
  • mindske inflammation
  • give bedre indlæring og fokus

Proteinpulver og maltodextrin er den nemme løsning på henholdsvis letoptageligt protein og på hurtige kulhydrater. Shake og drik. Nemmere bliver det ikke, og ja, jeg kan godt lide nemme løsninger her og der, hvis det er medvirkende til at jeg får det, jeg skal på det rigtige tidspunkt.

Mad lige efter træning kan ifølge Skyhøj forbrænding bl.a.:

  • genopfylde energidepoterne
  • forbedre restitutionen
  • mindske muskelømhed
  • mindske træningsforårsaget stress

BCAA gør at jeg har mere energi til træning. Jeg har oplevet at blive klarere i hovedet. Kender I det, når man bare ligesom ikke kan vågne hele dagen? Som om hjernen er en tåget grød. Der går BCAA ind og letter tågen, om man vil.

Ifølge Skyhøj forbrænding kan BCAA bl.a.:

  • opbygge muskler
  • forebygge muskelnedbrydning
  • forhindre udmattelse under træning
  • stabilisere blodsukkeret

Mærkerne er nogle Anna Bogdanova anbefaler, da de er rene, effektive og uden for mange unødvendige tilsætningsstoffer. Måske lige undtagen BCAA, som nok bør være uden smag, men der er jeg ikke lige nået til endnu 🙂

Vigtig note: Mine mængder af proteinpulver, maltodextrin og BCAA tager udgangspunkt i Anna Bogdanovas anbefalinger til type 3 i Skyhøj forbrænding.

Leave a Reply

