Min sundhed – træning

Her er del 2 i min lille serie om Min sundhed:

Jeg elsker min træning. Jeg elsker at træne med kettlebells. Jeg elsker Anna Bogdanovas træningsprogrammer.

Min træning passer sig selv. Jeg skal ikke overtale mig selv eller forhandle eller prøve at motivere mig selv eller noget som helst. Det er blevet en rutine, en vane. Noget jeg bare gør.

Og det er virkeligt skønt! Det frigør noget energi til f.eks. at prøve at nærme mig kostdelen lidt mere 🙂

Min træning har siden november sidste år bestået af Anna B’s Balder uden buler-online program (er i gang med 3. omgang) og hendes bog Skyhøj forbrænding (1 omgang).

Jeg elsker mange ting ved hendes programmer:

  • det tager i snit 15 minutter 4 gange om ugen + opvarmning. Det er så kort tid (men effektivt vel at mærke) at jeg ingen undskyldninger har for ikke at gøre det.
  • jeg behøver kun 1-flere kettlebells og kan træne hjemme i stuen. Det gør det meget fleksibelt i forhold til mit liv og andre aftaler.
  • det er træningsprogrammer med progression. På den måde oplever jeg at blive bedre, stærkere, mere udholdende – og jeg kan måle det ved at se tilbage i min træningsdagbog, hvor mange reps, sæt, vægt jeg tidligere har taget.
  • det er helkropsøvelser. Ved få øvelser, der træner hele kroppen behøver jeg ikke bruge så lang tid.
  • det er styrketræning. Styrketræning er godt for en masse ting, f.eks. bliver kroppen stærkere. Hos mig er mine balder blevet styrket og større og rundere, hvilket har gjort at lænden bliver aflastet og ikke gør knuder mere. Øget muskelmasse er også godt for forbrændingen. Og ja, jeg kan godt få pulsen op af f.eks. swings, men et cardioprogram er det ikke og det er heller ikke meningen.
  • det skal være hårdt, men ikke udmattende. Jeg mærker jeg træner, men jeg er ikke ved at dø under eller bagefter eller dagen(e) efter og jeg skal hele tiden forsøge at ramme den intensitet, der står ved den pågældende uge.
  • det er stor fokus på at lytte til din krop. Programmerne er skabeloner. Jeg har ændret i både øvelsesvalg, antal reps, antal sæt, tidsdelen, kettlebell-vægt alt efter dagsform. Jeg følger ikke programmet blindt og slavisk, for hvis jeg gjorde ville jeg måske ramme for høj en intensitet, slække på teknikken, få skader fordi sættet er for tungt/hårdt etc.

Træningen er vigtig for min sundhed, fordi jeg får det bedre både fysisk og mentalt. Så enkelt kan det nok siges.

  • Jeg får mere energi/overskud
  • Jeg sover bedre
  • Jeg bliver glad og i godt humør
  • Jeg får lyst til at spise mere (og det må jeg godt som den type 3 forbrændingstype jeg er) efter træning
  • Jeg har ingen lændeproblemer mere
  • Jeg er stærkere og kan holde til mere (f.eks. i mit fuldtidsjob i en vuggestue)
  • Jeg bevæger mig mere let i hverdagen
  • Jeg har øget kropsbevidsthed
  • Jeg har det MEGET bedre med min krop (jeg gemmer den ikke længere væk i xl t-shirts)
  • Jeg synes min krop er meget pænere nu hvor den er stærk med synlige muskler i stedet for før, hvor den var tynd og slap
  • Jeg får mere selvtillid fordi jeg kan “finde ud af” at træne (selv) og jeg rykker mig
  • Jeg er “på” den tid træningen varer, jeg er nærværende og jeg er nede i kroppen og ikke oppe i hovedet

Træner du og hvad gør den ved din sundhed? 

Leave a Reply

