Min sundhed – søvn

Efter jeg lagde en kommentar om min sundhed på Emily Salomons fine blog, blev jeg enig med mig selv om at uddybe de forskellige punkter – og måske flere – om min sundhed i en lille serie her på bloggen.

Her vil jeg f.eks. skrive om søvn, træning, kost, kosttilskud, introversion, yoga, livsglæde/trivsel m.m.

Første indlæg i Min sundhed-serie er SØVN:

Søvn er nok det vigtigste for mig, når det kommer til sundhed. Uden min søvn træffer jeg mindre hensigtsmæssige beslutninger, gider ikke træne, craver fedt og sukker – og orker ikke at stå imod, er træt og uden energi, kan ikke tænke, glemmer meget og er sådan helt tåget i mit hovede.

Det jeg gør er:

1. Gå i seng og stå op på nogenlunde samme tid på hverdage. Dvs. jeg går i seng ca. kl. 22 og står op ca. kl. 5.45 (uanset om jeg møder kl. 7, 8 eller 9). Det gør at jeg automatisk bliver træt om aftenen og er rimelig frisk, når jeg skal op. Sådan har det ikke altid været, men jeg fik vendt det ved hjælp af faste gå i seng og stå op tider. De knap 8 timers søvn er det, jeg behøver for at fungere i hverdagen. Det er bedre med 9 timers søvn, men 8 timer går an. Når jeg ned på 7 timer eller under, begynder det at kunne mærkes.
I weekenderne går jeg som regel i seng mellem kl. 22 og 23 og vågner af mig selv ved 7-7.30-tiden.

2. Sover i et køligt og næsten helt mørkt rum (vores gardiner når ikke helt ned) + der er visuel ro.

3. Sover i et rum uden tv eller computer.

4. Dæmper lys ved 21-tiden. Træner ikke hård styrketræning lige inden sengetid. Løber ikke rundt i lejligheden. Dvs. prøver at hjælpe kroppen ned i ro, så det er nemmere at falde i søvn, når den tid kommer. Du kan ikke sove, hvis adrenalinen pumper rundt i kroppen på dig.

5. Tager 200-300 mg Purepharma Magnesium ved aftensmad og 300 mg igen ved sengetid. Magnesium hjælper bl.a. kroppen til at slappe af. Jeg er sådan en, der nemt falder i søvn, men kan vågne “1 million gange” i løbet af en nat. Men magnesium har hjulpet markant på min søvn. Især efter jeg er begyndt at dele indtaget lidt op. Jeg har fornemmelsen af at vågne meget mindre. Tror jeg har en lang periode, hvor jeg ikke vågner. Så vågner jeg. Sover igen en lang periode. Vågner. Og så bakser jeg lidt rundt til sidst.

6. Seneste tiltag er en sengetidssnack, hvis jeg har spist tidlig aftensmad (dvs. ved 18-tiden). Så tager jeg lidt protein og lidt fedt, for hvis du er sulten, så sover du dårligere. Jeg har ikke fået det sådan helt implementeret, men jeg husker det sådan ok 🙂

Det jeg burde se lidt nærmere på:

1. Slukke computer/smartphone/tv ved 21-tiden. Ligesom du ikke skal heste rundt lige før sengetid, fordi kroppen så har svært ved at falde til ro, skal du heller ikke få alle mulige visuelle input eller forholde dig til ting (såsom mails) lige før sengetid, da hjernen så har svært ved at falde til ro. Din søvn bliver bare ikke så god, hvis du går efter tv > BUM > sove.
Meeen i mit hjem er vi svært glade for – i perioder – at se serier. Hvilket sker HELT op til sengetid. Jeg har også vældigt svært ved at lade computer eller phone være, men det vil jeg klart arbejde på i fremtiden.

2. Jeg drikker ikke så tit alkohol mere, men det sker da af og til, jeg får et par drinks. Her er det så væsentligt at huske på at alkohol tæt på sengetid også kan fucke din søvn op.

3. Være mere opmærksom på at få sollys om dagen – især i vinterhalvåret. Men hvis det er koldt (og jeg er en frossenpind), så er jeg godt nok svær at drive udenfor. Hm.

Du må meget gerne fortælle om, hvad du gør for at have god søvnhygiejne 🙂

Leave a Reply

