Yoga for din dosha workshop søndag 16/2-14

I forbindelse med at jeg udforsker yoga mere og mere, støder jeg også oftere på ayurveda.

 
Ayurveda er et gammelt indisk holistisk sundhedssystem, hvor det handler om at komme i balance. Sådan kort groft fortalt. Jeg ved nemlig ikke så meget om det. Det var også derfor, jeg tog til en workshop den søndag med Kathinka Søndergaard i Kbh. Yoga for at blive lidt klogere.
 
Workshoppen bestod af en blanding af oplæg og små yogaserier målrettet henholdsvis vata, pitta og kapha.
 
Kodeord:
Forebyggelse fremfor behandling
10 modsætningsforhold, der er inddelt i:
5 elementer (rum, vand, jord, ild, luft), der er inddelt i:
3 dosha’er (vata, pitta, kapha)
Balance
 
Ayurveda dækker bredt, bl.a. kost, bevægelse, fordøjelse, adfærd, søvn, energi m.m. 
 
Alle har lidt af alle dosha’er i sig, men der er som regel en, måske to, der er dominerende. 
Du kan tage forskellige tests for at se, hvilke dosha der er mest dominerende, hvordan det ser ud, når der er balance, hvordan det ser ud, når der er ubalance og hvad man kan gøre for at rette op på det. 
 
Der er ingen regler eller forbud. Det er forslag og du kan starte med det, der er nemmest at implementere for dig. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.
 
Personligt kan jeg mærke en spirende interesse for ayurveda, men det er stadig på et lille overskueligt plan. Der er dog nogle forslag, jeg allerede har taget til mig. 
Jeg er – rent fysisk og kropsligt i hvert fald – vata. Måske med noget mentalt kapha blandet i. 
Hvis man vil have vata i balance, så kan man f.eks. drikke mere varm væske, spise mere varm mad, tage mere tøj på/holde sig varm. Vata kan ofte være kuldskær, så det er en god idé at holde sig varm både udefra og indefra.
 
Image
 
 
 
Hvis du vil vide mere:
 
Hos Kathinka Søndergaard kan du få ayurvediske behandlinger. Hun holder også ayurveda/yoga-workshops.
 
Inde på Begynderyoga er der Tips til at komme i gang med ayurveda (inkl. link til test)
 Hos Yogaudstyr kan du downloade en gratis e-bog om ayurveda
 Her kan du læse mere om ayurveda og ayurvedaophold
 
Leave a Reply

