Ugens træning

Uge 39:

Mandag: 16 min. meditation, 5 min. dynamic yoga, 1200x kl. 16.30


Tirsdag: 16 min. meditation + 2 x 5 min. meditation (Zenmind prøvetime)


Onsdag: 16 min. meditation, 27 min. dynamic yoga


Torsdag: 16 min. meditation, 1200x kl. 16.30AFLYST


Fredag: 17 min. meditation


Lørdag: 20 min. meditation, Barre kl 11


Søndag: 20 min. meditation, 6 min dynamic yoga

Hvad gør dig glad?

Hvad gør dig glad?
Hvad giver dig energi?

Overvej det. Sorter. Prioriter.

Foto lånt af: Yogalove

Det er naturligvis ikke så nemt, som det lyder. Måske er det en længere proces, som både kræver energi og bøvl, idet man måske samtidig er nødt til at sortere det fra, som egentligt ikke gør dig glad eller som dræner dig for meget energi.

Hvad gør mig glad (i tilfældig rækkefølge):

Foto lånt af: Predatornutrition

– min mand
– træning med Anna Bogdanova (tung træning med kettlebells)
– dynamic yoga med Birgitte Gorm Hansen
– meditation – er stadig nyt, men jeg tror det har stort potentiale
– rolige weekender
– blå himmel og sol og 20-23 grader
– god mad (og god kage)
– at have alenetid
– mødes med venner
– at være udhvilet

Foto lånt af: Hungryhappenings

Giver det mig også energi? Det meste gør faktisk. Især rolige aftener/weekender, hvor jeg ikke skal andet (end måske træning). Jeg holder af mine venner, og det er bestemt en god oplevelse at se dem, men det tager også energi og er noget, jeg er nødt til at rationere.

God mad og kage.. æh.. kan vel både give energi og tage energi, alt efter hvad det er – og hvor meget.. 🙂 Hvis jeg spiser mad, jeg virkelig elsker, så er jeg i himlen. Så nyder jeg det seriøst meget og er den gladeste i verden.

Foto lånt af: Efoodrecipe

Min liste ændrer sig over tid. Den skal jævnligt justeres og revideres. Men jeg tror, den er god for mig. Nu og på sigt. Livet er for kort til ting og personer, der ikke gør noget godt for dig. Livet skal bruges på ting og personer og oplevelser, der gør dig glad.

Foto lånt af: Wynbrand

Barre træning @ Senses

Til Copenhagen Yoga Festival fik jeg 3 gavekort til Senses på Vesterbro. I dag brugte jeg det ene til deres barre træning, som skulle kombinere ballettens barre træning med yoga og pilates.

Plus:
Det er et meget lækkert sted. Lækker lounge. Lækkert og stort omklædningsrum. Lækre bad. Lækre toiletter. Lækkert og stort træningslokale. Det strutter af wellness (og ikke baggård).

Jeg blev udfordret lidt på noget af træningen, der foregik ved barren og nogle af kropsvægtsøvelserne (almindelige push ups kan altid få mig på mærkerne..). Barre træningen var ok sjov.

Foto lånt af: Barreworkout

Plus/minus:
Pilates delen udfordrede mig også lidt, men jeg gider nok bare ikke rigtigt pilates, når det kommer til stykket.. haha.

Minus:
Yogadelen .. havde de vist glemt i dag. Det kom kun til udtryk via et par barnets stilling hist og her.

Træning med bitte små håndvægte – vi snakker sølle 1-4 kg – fanger mig nok aldrig. Jeg forstår ikke meningen og formålet. Så vil jeg meget hellere lave kropsvægtsøvelser eller træne færre gentagelser med tungere vægte.

Der var alt for mange på holdet efter min mening. Man stod lidt rigeligt tæt og man måtte bare hænge på. Hun kom kun lidt rundt og kiggede efter.

Foto lånt af: Lipstickpowernpaint

Alt i alt var det da meget sjovt at prøve, men helt sikkert ikke noget, jeg kommer til at dyrke..
Skulle du være interesseret, så koster 1 uges træning om ugen 299 kr./måned, mens ubegrænset træning koster 599 kr. Her kan du vælge imellem yoga, barre og cardio core. Det er også muligt at gå til hot yoga.

Prøvemeditation hos Zenmind tirsdag 24/9-13

Jeg har forsøgt at meditere lidt på egen hånd. 
Startede med 1 minut (jaja, man skal jo starte et sted.. hehe) og lagde så 1 minut til om dagen, indtil jeg var oppe på 15 minutter. Nu er jeg på 16 minutter på hverdage og 20 minutter i weekenden.
Rutine:
Samme sted hver gang. Hos mig er det i kontoret/gæsteværelset på min yogamåtte.
Næsten samme tidspunkt hver gang, nemlig efter bad/morgentoilette og før morgenmad. Jeg skal være helt vågen, men ikke have været for meget på nettet eller andet.
Jeg sidder i løs skrædderstilling med hænderne på knæene/lårene og med lukkede øjne. I starten eksperimenterede jeg en del med åndedrættet – mest for at få tiden til at gå. Men efter at have oplevet Asger fra Zenmind på Copenhagen Yoga Festival, har jeg talt fra 1-10 på mine udåndinger (og så forfra i så mange minutter, jeg nu skulle sidde).

Foto lånt af: 123rf

I går var jeg så til en prøvetime i Zenmind i meditation.
Et stort roligt lokale med meditationspuder hele vejen rundt langs kanten. 
Man sidder på en pude (der nærmest står lidt på højkant) på en stor firkantet pude. Enten i skrædderstilling, halv eller hel lotusstilling eller på knæene. 
Øjnene er halvt lukkede og blikket falder ufokuseret ca. 1,5 meter frem.
Fingerspidserne er langt hen over hinanden og tommelfingrene møder hinanden, så hænderne danner en aflang cirkel. Hænderne skal være ca. ud for navlen uden at støtte på kroppen.

“ZEN betyder meditation og koncentration. Det er et japansk ord og stammer fra det kinesiske ord “Chan”.
ZEN hjælper med at optimerer din mentale og fysiske formåen. Gennem Zen træning lærer du dig selv bedre at kende og du bliver bedre til at udnytte alle dine talenter, din kreativitet samt forstå og accepterer, at personlig udvikling nogle gange også kræver blod, sved og tårer.”
Asger fortæller lidt om, hvad meditation er. Hos Zenmind er det meget enkelt. Ikke så meget hokus pokus. Du tæller fra 1-10 på din udånding i 1-2×20 minutter. Enkelt, men ikke nemt. At lære at meditere tager tid og disciplin. Man skal øve sig. Man skal sætte tid fra til det. Hver dag.
Man skal ikke nødvendigvis “tømme hovedet”, men forsøge at få de store tankebobler lidt på afstand. Så de måske bliver til små prikker.

Foto lånt af: Dokuzen

Til gengæld får man meget ud af at meditere, hvis man er disciplineret omkring det. Det mest interessante for mig – og mest overraskende – var øget søvnkvalitet og bedre immunforsvar. Forskellige afhængigheder kunne også mindskes eller forsvinde, f.eks. rygning eller.. chokolade.
Derudover er der de mere “kendte” effekter, såsom øget koncentrationsevne, mindre stress m.m.
Et meditationsforløb hos Zenmind på Frederiksberg på 7 gange koster lige nu 2100 kr. En lektion varer 1 time og 45 minutter.
Der er også effektgaranti. Hvis du har et mål (og Asger mener det er realistisk), så er du garanteret pengene tilbage, hvis du ikke når dit mål efter de 7 gange. Men du skal gøre, som han siger 🙂
Han har ikke givet penge tilbage endnu…! 

Ugens træning

Uge 38:

Mandag (9-17/8-16): 15 min. med., 1200x kl. 16.30


Tirsdag: 15 min. med, 6 min dynamic yoga


Onsdag: 15 min. med, 10 min dynamic yoga 


Torsdag: 15 min. med, 1200x kl. 16.30


Fredag (8-16): 15 min. med, 1200x kl. 16.30


Lørdag: 20 min. med, 9 min. dynamic yoga


Søndag: 20 min. med, 5 min. dynamic yoga