September 2013-projekt

Det usunde: Kage/chips/is max. 2 gange om ugen uge 36-37
                   Kage/chips/is 1 gang om ugen uge 38-39

Foto lånt af:  Capretto

Yoga: Dynamic yoga 1 gang om ugen hos Københavns Yoga – tirsdag Efter “behov” derhjemme og 1 gang workshop 1/9
Styrke/kondi: Kettlebell træning hjemme 1 gang om ugen (har desværre ikke råd til en måned til med Anna Bogdanovas 1200x summer edition) – gerne torsdag 1200x summer edition 1-2 gange om ugen afhængigt af mit mødeskema
Meditation: Hverdage 7-15 minutter
                 Weekend 18-20 minutter 
Intermittent fasting: Hvor det passer ind
Edit # 1: Ændrede træningsplaner
Edit # 2: Man skal huske at være realistisk. Det må gerne være latterligt små mål, men jeg skal være 90 % sikker på, at jeg kan gennemføre. Ellers er de for svære. Det er min strategi, som Precision Nutrition også kører efter.

Har du nogle projekter for september?
Advertisements

Ugens træning

Uge 34:

Mandag: 7 min. med., 1200x
Tirsdag: 12 min. med.
Onsdag: 12 min med.
Torsdag: 7 min. med., 1200x
Fredag: 12 min. med.
Lørdag: 2 x 7 meditation (meditation & mindfulness time)
Søndag: 18 min. meditation, dynamic yoga

Kondi: Det taler vi ikke om
Styrke: Ganske godt
Yoga: Godt
Meditation: Ret godt

1200x summer edition # 4 torsdag 22/8-13

Noget med push ups og pull ups.

Det gode ved Annas træninger er, at hun altid har et hav af både opskaleringer og nedskaleringer. Så alle kan være med uanset niveau. Hun kan også spotte, om du måske skal det ene eller det andet, selvom du måske troede at du hørte til et bestemt sted. Det kan også afhænge af dagsformen (er du udmattet, har du ømhed i ryggen, knirker knæet etc.).

I dag fik jeg lov til at øve mig på en noget nedskaleret form for one arm push ups. Det foregik ved en lav .. barre

Foto lånt af: Khifbøffen

Her skulle jeg i bredstående stilling placere den ene hånd på barren. Så skulle jeg tænke at albuen og armhulen/eller var det skulderen skulle bagud-bagud-bagud, samtidig med at brystet skulle frem-frem-frem. Jeg skulle ikke helt ned. Og så eksplosivt op. Lige hofter, naturligvis 🙂
God udfordring!

En anden øvelse hvor jeg blev tilpas udfordret var at hænge i pull up stativet. Brystet op og halebenet ned. Man måtte godt løfte knæene. Løft armhulerne. Stræk armene hele tiden.

Bedst som jeg troede at nu havde jeg styr på den, så kom Anna og rettede på mig. Som regel gør jeg de rigtige bevægelser og nogle gange aktiverer jeg de rigtige muskler. Men i de to ovennævnte øvelser handlede det meget om at gøre MEGET mere af det.

Barren/barrene ved den udendørs legeplads, hvor vi træner i Fælledparken, er i øvrigt med bredt greb. Anna kan godt lide brede greb. Barre, kettlebell.. 🙂 Det giver ekstra udfordring til hænder og underarme.

Er man blevet nysgerrig på om 1200x summer edition i september kunne være noget, så kan man altid komme forbi og kigge lidt. Fælledparken er et offentligt sted jo 🙂 Det er mandage, onsdage og torsdage kl. 16.30-17.30.

1200x summer edition # 3 mandag 19/8-13

Her gik man og troede, man havde nogenlunde styr på push ups og planke. Men man kan altid lære noget af Anna Bogdanova 🙂 F.eks. at man skal aktivere serratus musklen.

Foto lånt af: Wikipedia

Jeg synes, den er svær at få fat på og i stedet rammer jeg musklerne omkring nedre ribben og der ved armhulerne/brystmusklen. Som jeg plejer, når jeg laver push ups.

Det jeg skal øve mig i: Aktivere serratus musklen. Sænke området midt på ryggen lidt (min kropsbevisthed og jeg samarbejder ikke optimalt lige der) > Hæve hele ryggen. Skubbe gulvet væk-væk-væk.

Ved push ups fik man forskellige valgmuligheder. Man kunne starte på maven med knæene i gulvet. Uden at blive en hel slange, så kunne man forsøge at komme op med rumpen først (og bagefter overkroppen). Var det ok, kunne man komme op med lige ryg. Måske strække benene, når man skal op.

Push ups er fede, men hårde 🙂

Foto lånt af: Healthcareservices

Dynamic yoga workshop 17.-18. august 2013

Hvilken skøn fornemmelse i kroppen efter dynamic yoga med Birgitte Gorm Hansen. Jeg har altid en god følelse i kroppen efter dynamic yoga, men det er ekstra dejligt denne weekend, hvor jeg lørdag var til 3+3 timers yoga workshop og søndag 3,5 timers workshop (dvs. vi overskred vist tiden, så det var nok nærmere 4 timer). 
Workshoppen foregik hos Sattva Yoga i indre København og vi var et lille intimt hold. Nogle var nye til dynamic yoga. 
Lørdag var det fra kl. 9-12 og 13-16. Søndag var det kl. 8.30-12.
Temaet var solhilsen og weekenden var i grove træk bygget op således, at første del var en masse gentagelser af basis øvelser/bevægelser. Fokus på fundamentet (hænder og fødder og rygsøjle). En slags lang dynamic yoga time med fokus på forberedelse til de andre dele af workshoppen med lang afspænding til sidst.
Anden del startede med dialog/spørgsmål og afsluttede med en blid yogadel og kort afspænding til sidst.
Tredje del (den om søndagen) tog udgangspunkt i solhilsen, hvor vi lavede de forskellige dele af solhilsen – og forberedelse dertil – mange gange. Til sidst lavede vi (vores egen) solhilsen og lang afspænding + siddende meditation.
Der var også siddende meditation om lørdagen. Jeg kan bare ikke huske, om det var efter første eller anden del, men det er heller ikke så vigtigt.
Hvad jeg godt kan lide ved dynamic yoga og som blev endnu tydeligere for mig ved denne workshop:
– “Yoga er en invitation. Yoga er ikke en ordre.” Her er ikke noget med “PRES knæet bagud!” eller “Højere! Højere!”. 
– alle led i kroppen skal sige ja, ellers er man ikke klar til en øvelse/stilling. 
– dynamic yoga er en måde at lære på. Metoden er anderledes end hos andre yogaformer (men slutresultatet er det samme).
– der er ikke noget, der må nive, gøre ondt etc. Gør det det, er du gået for langt
– man skal gøre en øvelse mange gange, før kroppen husker det (derfor snakker Birgitte konstant – med mange gentagelser – til vores krop og ikke til vores hjerne. Hun tror på, at vi/hjernen har forstået instrukserne, men at kroppen ikke har endnu)
– Yoga er ikke gymnastik, akrobatik, breakdance eller andet. Du bevæger dig anderledes, du bruger andre dele af din krop og du skal ikke optræde for nogen. 
– Free breathing. Følg dit naturlige åndedræt. Prøv at undlade at styre, kontrollere eller manipulere det (selvom det kan være svært..)
– man skal mærke efter. Hver gang. Hver øvelse. Hver bevægelse. Selvom du har lavet den øvelse tusind gange før, så lav den som om det var første gang. Mærk efter. Hvordan har kroppen det i dag? Hvordan har leddene det? Hvordan føles lænden, når du laver den bevægelse?

Bonusinfo 1: Der var 3 x afspænding og jeg faldt i søvn alle 3 gange. Jeg var også meget meget tæt på at falde i søvn de gange, vi skulle ned og ligge på ryggen og enten lave små bækkenvip eller føre knæene frem og tilbage over brystet (det var vist 3 gange i alt). Ved ikke lige, hvad det er der gør det..

Bonusinfo 2: Birgitte sagde at det ikke var fordi hun ikke så mig, at hun ikke var henne hos mig, men det var ikke nødvendigt at rette på mig 🙂 

Jeg er ret begejstret for denne workshop, hvor jeg kom lidt dybere ind i dynamic yoga. Birgitte er desuden en knalddygtig underviser og jeg tror at alle følte sig trygge hænder.
Samtidig kunne jeg mærke, at tidsmæssigt var min grænse nået. Jeg blev lidt fraværende og ukoncentreret om søndagen. Derfor dropper jeg også Birgittes Urban Retreat i september. Til gengæld har jeg planer om at deltage på hendes Den indre vinyasa-workshop i Yoga i Valby 1/9 kl. 10-13.30. 
Måske ses vi?

Decubal hudpleje

På tide at prøve noget nyt hudpleje, som ikke koster en bondegård. Valget faldt på Decubal Ecological, hvor jeg tidligere har prøvet deres håndcreme (god) og bodylotion (ok).
Decubal Ecological er svanemærket og Ecocert mærket. 
Denne gang blev det til Cleansing milk og Day cream. Jeg har indtil videre kun prøvet rensemælken og den er udemærket til prisen – her koster den 99 kr. Den tørrer ikke huden ud, men huden er heller ikke silkeblød bagefter. Den er med pumpe, hvilket trækker op og selvom den kun er 20,5 % økologisk, så er det bedre end ingenting.