Interview # 3 (kvinder i træningsforløb)

Hvem: Anne, 54 år, Holte
Hvad: Anna Bogdanovas 1200x

Hvad er det for et forløb/program du har valgt? Hvad indeholder det? (vær gerne meget konkret: hvor længe varede det, hvor tit skulle man træne, hvilke øvelser, hvad kostede det, var der andet med i “pakken” end træning, f.eks. kost)
Jeg valgte 1200X – som er ren træning. Jeg valgte at træne 3 gange om ugen – ca. 2200 kr. pr. måned, abonnement skal tegnes for min. 3 måneder. Det er 1 times træning hver gang – kunne vælge frit mellem træning man/ons/fre på Skodsborg træningscenter eller tirs/tors i Charlottehaven træningscenter. 
Det var primært KettelBell træningen jeg var nysgerrig efter at lære – især fordi jeg med kettlebells kan opnå super effektiv træning på 20 minutter. Timerne starter med ledbevægelighedstræning og Anna er rigtig god til at fortælle hvorfor disse meget rolige øvelser er vigtige forud for den meget tunge træning med kettlebells. Grundig instruktion i teknik med kettlebells hører også med – og det er meget vigtigt, for træner du med forkert teknik, kan du meget nemt overbelaste dine led og muskler – og slet ikke få noget godt ud af øvelserne. 
Anna er ikke bare en hardcore underviser i fysiske øvelser. Hun er mere helhedsorienteret og har altid individuelle råd om kost/kosttilskud/søvn/upload/deload og andre forhold, der kan hjælpe dig med at opnå fremgang.

* Hvorfor har du valgt at følge netop dette forløb/dette program?

Fordi jeg i min research havde på fornemmelsen at Annas tilgang til træning passede bedre til mig, end noget andet jeg tidligere har prøvet eller læst om. Anna lægger op til at lære at træne selv – og at dine ændringer i træningsadfærd skal være langtidsholdbare.

* Hvad var dine udfordringer i forløbet? Og hvordan håndterede du de udfordringer?

Mine udfordringer var forskellige:
Holdet viste sig at være meget blandet. De fleste var meget trænede, slanke og overskudsagtige. Jeg kom der som overvægtig sofakartoffel og havde ind i mellem svært ved at se mig selv sammen med de slanke træningsninjas i spejlet.

Mine knæ var meget udfordrede og ind i mellem blev jeg meget ked af, ikke at kunne lave helt de samme øvelser som de andre. Jeg udtrykte min frustration overfor Anna og var 2 minutter fra at hoppe fra. Men Anna satte sig ned med mig, lyttede og på sin særlige omsorgsfulde måde, fik hun formidlet, at hun ikke var et øjeblik i tvivl om, at hvis jeg gav det lidt længere tid, så ville jeg opleve stor fremgang og komme nærmere mit mål om at blive sund, stærk og slank. Hun ser simpelthen de enkelte ’elevers’ potentiale – og er god til at fomidle det. Man er ikke i tvivl om, at det ligger hende meget på hjerte at hjælpe mig med at komme i mål.

Tålmodighed var også en udfordring. Det er ikke min stærke side! Med Annas hjælp har jeg fået lappet hullerne i min grundform og når min krop så var kommet op på stadie 0 (startede på stadie minus 100), først DA begyndte vi at bygge op og mærke ændringer. Princippet er, at kroppens basisressourser/ fundament skal være i orden, før man kan begynde at bygge op. Logisk egentlig! Jeg valgte simpelthen – efter stor ambivalens – at stole på, at Anna vidste hvad hun havde med at gøre. Skepsis var stor – men hold da op, hvor er jeg glad for at jeg valgte dét, fremfor at stoppe midt i det hele.

* Hvad var det vigtigste du lærte? Hvad tager du med dig? Mentalt og/eller fysisk.

Det vigtigste jeg har lært er, at ændre LIDT ad gangen. Tidligere har det altid været ALL IN 100% – eller ALL OUT 100%.  Når jeg så har indarbejdet én ny vane helt og aldeles, først da tilføjer jeg en ny vane. Det er en radikal ny måde for mig at tænke ændringer på.

Fysisk er jeg blevet SÅ stærk i hele kroppen. Mine skavanker i knæ og nakke er så minimale, at jeg sjældent tænker på dem. Jeg har også lært, at jeg ikke går i stykker af smerter – det er bare et signal fra kroppen om, at den nu er i gang med noget nyt og anderledes!
Jeg har lært at træne selv derhjemme med Kettlebells – fantastisk. Jeg har ALDRIG trænet hjemme før.

Jeg har lært, at træning kan være så legende og sjovt, og være doseret i lige tilpas mængde til, at jeg synes timen er fløjet afsted og sluttet alt for hurtigt … med andre ord: Jeg vil bare have mere, når timen er slut. Jeg glæder mig til hver eneste træningstime og prioriterer nu timerne mindst lige så højt som mit arbejde og min familie.  Hahaha – hvem skulle have troet det?
* Hvad kunne med fordel forbedres i forløbet?

Det er nødvendigt at tilbyde træning meget tidligere om morgenen fx kl. 7/7:30 så jeg kan nå i bad og på arbejde senest kl. 9. Alternativt  kl. 17 om eftermiddagen. Selv om jeg kan træne hjemme selv, så vil jeg meget gerne træne på hold 2 gange om ugen – fordi det er sjovt, motiverende og inspirerende. Og jeg betaler gerne prisen, som er lidt i den pebrede ende! Men det er hver en krone værd.

* Hvordan synes du som helhed om forløbet/programmet?

Fantastisk – det er en investering i dig selv og din sundhed, som du aldrig vil fortryde.
* Hvad er sundhed for dig?

Sundhed for mig er at jeg føler mig fysisk og mentalt stærk INDEFRA. Sundhed er for mig, at opleve et mentalt og fysisk overskud hver eneste dag.
Jeg har nu trænet med Anna siden starten af januar, er blevet super stærk både fysisk og mentalt – og har tabt 10 kg. Sådan!



Læs mere om Anna Bogdanovas 1200x hold her 
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s