Dynamic yoga 30/4-13 og 1/5-13

Ferien er slut og dermed også muligheden for at deltage i Birgitte Gorm Hansens Dynamic yoga-timer i Kbh Yoga, der ligger om formiddagen (eller sen aften).

Jeg har været utroligt glad for at være på hendes hold 4 gange i min 9 dages ferie. Hun er fantastisk dygtig, en behagelig underviser og har meget erfaring (er senior teacher i Dynamic yoga) med yoga – herunder at undervise.

“Hendes klasser er langsomt flydende og tillader dig at udvikle din praksis effektivt uden kamp, smerte eller skader.” (fra hendes hjemmeside)

For mig har det betydet at jeg langsomt .. meget langsomt .. er ved at pejle mig ind på, hvad yoga er for mig. Hvad det kan gøre for mig. Hvordan det kan berige mit liv.
Dynamic yoga handler en del om sanseoplevelser. Sanse de små ting. Mærke hvad vejrtrækningen gør ved lænden. Ikke prøve at kontrollere åndedrættet. Mærke kroppen. Lytte til kroppen.

At lade åndedrættet helt være og bare passe sig selv er svært for mig. Jeg har fået at vide at body-sds behandler at jeg trækker vejret kort og overfladisk oppe i brystet. Derfor øver jeg mig i at trække vejret dybere nede i maven. Men når Birgitte siger at man skal lade åndedrættet være og ikke presse det frem eller sætte lyd på (som man gør i asthanga yoga), så bliver mit kort og overfladisk. Og hvis mine bevægelser skal følge mit åndedræt, går det altså lidt stærkt.. haha.
Når hun siger man bare skal lade åndedrættet være, så kan jeg ikke tænke på andet end hvordan mit åndedræt er.. Nåh, det er nok et spørgsmål om øvelse 🙂

Jeg tror jeg har brug for yoga til at blive bedre til at mærke og lytte til min krop. Lære at tolke dens signaler. Og respektere dem. Se kroppen som en autoritet.
Hun sagde i dag noget i retning af: “Hvis du træner forkert, så protesterer kroppen højlydt. Hvis du arbejder for meget, så protesterer kroppen højlydt.”

Kroppen skal nok sige til, når der er noget galt. Når man presser den for meget eller forkert. Men man skal lytte til kroppen. Lytte til kroppen mere end til din træner. Se kroppen som en autoritet – ikke se træneren som en autoritet (som jeg har tendens til).

Forhåbentlig kan jeg en dag mere klart skelne mellem ømhed og smerte. Respektere min krops signaler. Jeg tror jeg skal langt væk fra crossfit-workouts et godt stykke tid og bruge energi og tid på at gå ned i gear. Gå til det mere langsomme yoga og give mig tiden til at mærke og sanse kroppen. Lære den at kende. Ved hvem.. måske kan jeg vende tilbage til almindelig crossfit en dag.

Advertisements

2 responses to “Dynamic yoga 30/4-13 og 1/5-13

  1. Jeg bliver mere og mere påvirket at dine Kbh yoga-indlæg. Det lyder…som noget jeg måske skal prøve. Den langsomme yoga. Er der begynderhold?

  2. Dynamic yoga er for alle. Tirsdag formiddag er mere blid end onsdag formiddag, der dog aldrig bliver hård-svede-pruste-agtig. Bare mere dynamisk. Jeg har ikke prøvet timerne mandag aften eller tirsdag aften – stadig Dynamic yoga.
    Birgitte er super dygtig. Jørn er også super dygtig. Der er begynderhold.. Det er de næsten alle sammen 🙂

    Så spring ud i det! Der er god stemning og det er dygtige undervisere. Flere af dem har 600 timers uddannelse bag sig, hvilket er en solid uddannelse.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s