Hvordan gik det med en slags sundhedsapril?

Mine mål for april var:
Ingen chips, alkohol eller slik (udover 70 % chokolade)
Tilladt: Kage og is
Jeg må sige at det er gået virkeligt godt. Overskuelige realistiske mål og ingen synderlig slik- eller chipstrang. Til gengæld er jeg gået lidt amok med halvdyre kager.. hmm. Og billige chokoladecookies fra Netto.

Foto af Meyer Deli hindbærsnitte
Hvad jeg lærte:
At jeg er meget bedre til at undvære slik og chips end jeg troede. Vingummi, labre larver, bolcher, karameller etc. frister mig ikke. Toblerone og nogle gange saltlakrids kan stadig få mig til at savle, men slet ikke så tit mere.
Chips skal jeg ikke røre, for så æder jeg dem alle sammen.. Er jeg ret sikker på. Tror jeg må have endnu en chipsfri måned.
Alkohol drikker jeg ikke så tit i forvejen, men det var nok meget sundt for kroppen med en hel måned uden.
At der skal struktur på kagen.
Tager I også en sundhedsmåned af og til?
Advertisements

Maj-projekt 2013

Efter at have set på både mine forårsmål og min sundhedsapril har jeg vurderet, at jeg godt kan fortsætte nogle ting og justere på andre.
Jeg er begyndt at slække på vandindtaget igen, så der skal strammes op.
Har købt Stenalderkøkken af Katrine Tuborgh og inspireret af den vil jeg se lidt på min morgenmad, der ellers er uden korn men indeholder mælkeprodukter og bælgfrugter.
Jeg har valgt morgenmåltidet, da det i Danmark normalt er et måltid, hvor man ikke behøver spise det samme som dem man evt. bor sammen med/er i familie med. Jeg har frie hænder og kan eksperimentere som jeg vil.
Derfor vil jeg i maj:
– til yoga mindst 4 gange (herunder prøve hold hos Hamsa Yoga på Nørrebro)
– træne mindst 2 gange om ugen (herunder teste Gymnastics og Styrkehold – Press – hos CFC)
– ingen slik (udover lidt Summerbird-flødebolle på lørdag)
– ingen chips (udover lidt i weekenden)
– 2 liter vand om dagen

Og fra uge 21:
– 2 morgenmåltider om ugen der er paleo (dvs. for mit vedkommende vil det i praksis sige at jeg skal skifte skyr ud med noget andet. Og huske grøntsager. Som ikke er ærter)
Tilladt:
– Is
– Kage max. 2 gange om ugen
– Alkohol

Status på forårsmål 2013

Med kun 1 måned tilbage af det officielle forår vil jeg gøre lidt status på mine forårsmål.

Min plan var:
– yoga mindst 2 gange om måneden
– træne mindst 2 gange om ugen
– skære ned på slik
– fortsætte med body-sds

Træning går fint forstået på den måde at jeg opfylder mine mål. Jeg går dog og spekulerer på, hvordan jeg fletter noget cardio ind.
Slik-projektet går også fint.
Body-sds har jeg skåret ned på, men ser tiden an. Hvis min krop begynder at te sig, skruer jeg måske op for behandlinger igen. Har næste behandling i maj.

Foto lånt af: Yourhealthychicks

Håndstandstræning

På RandløvBoesenKilstrup kan du under Blog finde en guide til bedre håndstand.

Der er 7 trin og jeg har tænkt mig møjsommeligt at bevæge mig gennem så mange trin jeg kan. Planen er at øve mig hver anden dag og øge med 5 sekunder hver anden dag i den pågældende stilling.

1. Planke fra kasse
2 Håndstand fra kasse
3. Wall Climb til håndstand
4. Fritstående fra Wall Climb
5. Håndstand mod væg
6. Håndstand med partner
7. Fri håndstand

Jeg starter i dag.
Det første trin bliver lidt en prøveøvelse, da jeg skal teste mig selv. Kan måske springe hurtigt frem til det næste trin. Det må tiden vise. Jeg kan nemlig godt stå på hænder op af en væg, men det er nok en god idé at øve stabilitet og træne arme/skuldre i passende progression, så jeg er endnu bedre rustet til når jeg når de sidste 3 trin.

Foto lånt af: Aboutgymnastics

Andre der vil øve håndstand? 🙂

Gymnastics & mobility workshop 27/4-13

Hvad: Gymnastics & mobility workshop med fokus på håndstand og armbalancer
Hvor: Centralen, CFC
Tid: Lørdag 27/4 kl. 10-12

Efter en lille intro til dagen hvor Nina forklarede at det var den helt lige håndstand vi arbejdede hen imod samt at kropsbevidsthed, kropskontrol samt styrke & mobilitet var vigtige kodeord, lavede vi lidt vinyasa-yoga-flow-opvarmning.

Det kunne man godt komme til at svede lidt af!

Ellers gik dagen med at lege og udforske forskellige slags håndstand og armbalancer afbrudt af lidt yinyasa-yoga-flow-svede-runde.

– Håndstand i det fri vha. en makker
– Håndstand op af væg med maven og hænder så tæt på væg som mulig (evt. prøve hurtigt at tage den ene hånd op til armhulen.. og så den anden hånd). Mine hænder kom NÆSTEN ind til væggen og jeg kunne godt løfte hænderne!

Foto lånt af: Crossfitsaol

– Fødder på væg og hænder i gulv, så krop danner 90 grader (kunne jeg ok, hvis jeg fik en til at fortælle mig, om min krop var 90 grader.. For det kunne min kropsbevidsthed ikke hjælpe mig med.. åbenbart..)

Foto lånt af: Leeanncareyoga

– Kragen + variationer

Foto lånt af: Yogajournal

Foto lånt af: Yogascope
Foto lånt af: Fitsugar

– Komme fra kragen og ud i planke-position (det var.. lidt svært..)

Foto lånt af: Mandee

– Hovedstand, evt. bare Klovnen (som jeg holdte mig til)

Foto lånt af: Yogajournal

– Hovedstand på underarme (det var megasvært for mig.. Kunne ikke komme op)

Foto lånt af: Tumblr

Det var en super sjov dag med mange udfordringer og små sejre. Jeg kom f.eks. så tæt på væggen med wall climbing som aldrig før. Mens nogle af krage-variationerne var for svære for mig. Især den hvor knæene er på siden af den ene arm.

Vi var ca. 25 på holdet og det var ret mange i forhold til at komme rundt og rette. Der ville jeg foreslå at man enten var 2 trænere eller holdet var mindre.
Det kunne også være rart, hvis folk mødte til tiden….

Men alt i alt en god workshop som gerne må gentages 🙂 Alle kan i princippet deltage, men det er en fordel med lidt kernestyrke og stærke håndled..

En stor øko kage

I går måtte jeg lige forbi Det Rene Brød på Nørrebrogade 42 for at prøve en af deres økologiske kager. Valget faldt på chokoladekagen. En stor fætter til 19 kr. Måske lige stor nok hvis jeg skal være ærlig og en lille bitte smule for tør. Men ellers dejlig nok.