Et skridt af gangen

Der var et tidspunkt, hvor jeg ikke tog rugbrød eller pasta med i min madpakke på job. Eller hvor jeg bare var lidt opmærksom på at skære lidt ned på brød, ris, pasta og kartofler.

Lige nu går al min energi på ikke at spise slik og på at få træning op at køre igen (herunder afprøve forskellige yogahold i Yogacentralen og Yogamudra, hvor jeg har fået klip til). Derfor sejler min kost lidt. Sådan må det være. Jeg kan ikke overskue mere på nuværende tidspunkt. Og det er ok. Det er ok for mig ikke at gabe over for meget på én gang og det er ok at spise lidt for meget kage, når jeg til gengæld ikke rører toblerone, saltlakrids, summerbird mandler, lakridskonfekt etc.

Det er måske så meget sagt at kosten sejler. Jeg spiser sjældent hvidt brød, hvide ris, hvid pasta eller kartofler. Jeg har fokus på det sunde fedt og langsom implementering af flere grøntsager.

I går spiste jeg indisk (Tandoori Masala på Nørrebrogade – gode portioner til rimelige priser) med en veninde. Dejlig kylling med hvide ris og hvidløgsnaan. Det smagte mægtigt godt.
Bagefter gik vi på Savoir på Guldbergsgade, hvor jeg købte et stykke meget bastant chokoladekage med chokoladehalløj oven på. Skønt! Men jeg blev da også straffet bagefter med små halvsure opstød og hjertebanken. Var det det værd? Ja. Engang imellem. Bestemt ikke noget jeg vil spise til hverdag.

Foto lånt af: Ecurry

Er der noget, I slet ikke spiser eller har skåret ned på?

Advertisements

5 responses to “Et skridt af gangen

  1. Har det på samme måde. Jeg prøvede at spise rent i efteråret over et par måneder, men det blev for svært i længden at få nok kalorier ind.

    Så nu spiser jeg bare alt – bogstavelig talt. Hvis vi lige tager en rundown fra sidste uge: Franske mandler, snack chips (dem fra Kims), marcipanbrød, frugtflæsk, ferrero rocher og kage. Og frysepizza og fiskepinde(!).

    Jeg kan godt mærke, at kroppen har det dårligt efterfølgende. Sådan “ligge ned og kan ikke bevæge mig”-agtigt. Ved ikke helt hvorfor jeg bliver ved med at behandle kroppen så dårligt. Det smager jo rigtig godt, men fuuuck, man har det fesent efterfølgende.

  2. Hehe, kender det især hvis jeg har været hjemme hos mine forældre. Kartofler, sovs, kød og så slik/kage til dessert/aftensnack.. Så er jeg også mest til sofaen. Men i hverdagen prøver jeg at liste flere grøntsager ind og maden er generelt mindre tung/mormor-agtig 🙂

    Har godt nok også tænkt på at hvis små tynde piger skulle spise paleo og samtidig trænede tungt ved siden af, så skulle der virkelig være fokus på at få nok kalorier ind. Og så sjovt ville jeg nok ikke synes det ville være at spise kilovis af søde kartofler og gulerødder… haha.
    Hvis jeg skulle spise paleo/primal, så skulle det være for at få mere energi, bedre fornemmelse i kroppen, evt. mindre eksem etc. Det er ikke for at tabe mig eller mindske fedtprocenten.

  3. Det er faktisk ret interessnt det med tynde mennesker og paleo. Folk, der allerede er slanke eller tynde, når de starter på paleo, vil/kan tabe sig i starten, fordi de skærer de hurtige kulhydrater væk, men så kan de i stedet have fokus på at spise flere af de kalorietunge ting, som folk som spiser paleo for at tabe sig, skal passe på med.

    Og for dem der træner meget, som gerne vil vedligeholde vægt og måske smide mere muskelmasse på kroppen, er der fx “Paleo for athletes”. Jeg er ikke sikker, men jeg mener da at læst om folk, der træner meget og tungt, som begynder at indføre begrænsede mængder af primært ris i deres kost.

    Og ja, som du selv skriver – mange kaster sig over paleo for at tabe sig, men når de først kommer igang og prøver det, finder de som regel ud af, at der er andre fordele at hente end bare vægttab. Og selvom paleo aldrig slipper af med mærkatet, så er det jo IKKE en slankekur. Det er jo ikke kun fordi, man kan blive tyk af hurtige kulhydrater, at det er en god ide at skære ned/skære fra. Hov, men det ved du jo allerede.

    Kost er en individuel ting. Det handler om at finde ud af, hvad der virker bedst for DIN krop. Desuden er du jo allerede igang – med de små ændringer.

    Som I begge skriver – det handler om en bedre fornemmelse i kroppen. Det er måske den største fordel ved paleo/primal/LCHF/whatever….eller bare at spise mindre crap, mere rent.

    Jeg har aldrig smagt søde kaftofler, egentlig.

  4. Jeg tror mit koreaner-gen gør, at jeg godt må spise lidt ris engang imellem :-p Hehe. Og ja, du har helt ret i at paleo jo ikke er en slankekur (vægttab er blot en bonus) og at man skal lytte efter sin krop.
    En dag vil jeg læse Paleo-bøgerne. Ja.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s