Hjemmetræning i stuen 31/1-13

1) Rygliggende fallout (2×10 gentagelser på hvert ben)
2) Heel slides (10 gentagelser på hvert ben)
3) Bensænk (1×9 og 1×5 gentagelser på hvert ben)
4) Hollow position (for tid) (2x så lang tid du kan holde positionen) 
5) Birddog (10 gentagelser af hver progression)
6) Planke og sideplanke (2 sæt af hver øvelse for tid så lang tid du kan holde positionen)
Planke: 50 sek-45
Side: 42-30
7) Renegade rows eller plank with alternating hip touches (3×4 af denne øvelse)
3 runder af:
Air squat: 11
Push ups: 4
Chin ups: 1
I dag føltes planke hård, mens plan with alternating hip touches gik lidt bedre. 
Advertisements

Project Healthlocker

På siden Healthlocker kan man fra 1. februar følge 12 danskere, der deltager i et projekt omfattende kost, motion, søvn og stress.

Formålet med projektet er:

“Hvad ville der ske for en helt almindelig gruppe danskere, med ganske almindelige livsstilsproblemer, hvis de i en periode på 60 dage spiser rene, hele og naturlige fødevarer? Kan dette være med til at afhjælpe livsstilssygdomme, give bedre energi og mere velvære i dagligdagen? Er det overhovedet tilfredsstillende, at leve af disse fødevarer? Hvordan påvirker det ens sociale liv? Og ikke mindst, kan det give fysiologiske ubalancer, som en normal dansk kost ikke gør?”

Selv ser jeg frem til at følge deres udvikling, deres successer og deres tvivl, om deres tanker om og tilgang til sundhed ændres etc. De 12 personer har forskellige baggrunde og årsager til at deltage i projektet. Én har ortoreksi. Én har diabetes. Én har hudproblemer. Men alle ønsker de at ændre noget og er motiverede for det med hjælp af Healthlocker.

Dynamic yoga med Alice Martucci

Jeg bliver mere og mere glad for yoga. Det er mest hatha yoga, jeg har prøvet, men også vinyasa yoga og dynamic yoga og i tidernes morgen også lidt asthanga yoga samt iyengar yoga.
Dynamic yoga har jeg kun prøvet 2 gange. Én gang med Birgitte Gorm Hansen i København Yoga og nu også med Alice Martucci i Yogacentralen. De har begge givet et rigtigt positivt indtryk af dynamic yoga, som ser ud til at være den slags yoga, som jeg har ekstra brug for lige nu. Forstå mig ret, jeg er også glad for den mere fysisk krævende og udfordrende vinyasa yoga og har ingen planer om at slippe den, men i takt med min body-sds behandling skrider frem og jeg får mere mod på at udforske mig selv lidt mere, er det mere nærliggende for mig at lære dynamic yoga bedre at kende.
 
Begge gange var der fokus på at det ikke skulle gøre ondt. At man ikke skulle presse sig selv ud i stillinger, som krop eller psyke ikke var klar til. Hos Alice var timen ét roligt flow i takt med åndedrættet. Enkle bevægelser og øvelser hvor det sværeste for mig var ikke at forcere åndedrættet. Det skulle være spontant og naturligt, imens min hjerne blev ved med at køre rundt i at jeg skulle trække vejret dybere og længere.. 
Noget andet jeg fandt udfordrende var at slappe af og spænde i de rigtige muskler på de rigtige tidspunkter. Jeg ville f.eks. vældigt godt spænde i ballerne, da vi lå på maven med håndfladerne i gulvet ved siden af brystet og tæerne var i gulvet. Der skulle vi spænde i låret, så det nærmest løftede sig lidt, men UDEN at spænde i ballerne. 
Jeg havde lukkede øjne under næsten hele timen og det var så skønt at komme så langt ned i gear og bevæge sig på en sådan måde, at det var naturligt at lukke øjnene og man ikke havde behov for at se, hvordan sidemanden gjorde eller for at orientere sig i rummet (fordi man nu engang har tendens til hurtigt at blive svimmel..). 
Afspænding var som altid fantastisk. Et tæppe over. Guidet afspænding. Ro i krop og sind. Falde helt hen. Nå at drømme lidt (godt nok om arbejde.. Ved ikke om det er et tegn på afspænding??). Et hurtigt spjæt. Ro på. Langsomt tilbage igen. Være døsig på den rare afslappede måde. Ahh! 
Desværre kunne jeg kun komme til denne time, da jeg havde en ændring i mit mødeskema. Så det er langt fra sikkert, at jeg dukker op igen. Til gengæld er der mange andre timer, jeg har mulighed for at besøge 🙂
Yogacentralen om Dynamic yoga:

“Dynamic Yoga guides af åndedrættets frie rytme der vugger kroppen blidt igennem i et indadvendt vinyasa flow. Enkle, fysiske instruktioner inviterer til at åbne, styrke og sanse kroppen og derigennem forløse unødvendig anspændthed. Bevægelser og stillinger komponeres så de opdyrker en dyb sensitivitet overfor kroppens skiftende behov og kapacitet. Ved at føle dig frem i din yogapraksis, får du mulighed for at gå på opdagelse i yogaens dybde hvor end du er.”

Forkølet træning i stuen

1) Rygliggende fallout (2×10 gentagelser på hvert ben)
2) Heel slides (10 gentagelser på hvert ben)
3) Bensænk (1×10 gentagelser på hvert ben)
4) Hollow position (for tid) (2x så lang tid du kan holde positionen) – ben næsten lodret ()
5) Birddog (10 gentagelser af hver progression)
6) Planke og sideplanke (1 sæt af hver øvelse for tid så lang tid du kan holde positionen)
Planke: 45 sek.
Side: 40 sek.
7) Renegade rows eller plank with alternating hip touches (2×8 af denne øvelse)
Push ups: 2 x 6

Gavekort til Yogacentralen

Uh, hvor jeg elsker gavekort til yogacentre!
I går fik jeg 4 klip til Yogacentralen, som ligger på Frederiksberg. Jeg har før været forbi Yogacentralen, men det er et stykke tid siden. Det gode ved det sted er at det ligger tæt på mig, der er mange hold og mange stilarter. Jeg vil forsøge at prøve undervisere, jeg ikke har haft før og måske udforske iyengar yoga lidt mere. Skal også prøve Kundalini Yoga for første gang.

Yogacentralen skriver om Iyengar yoga:

“Iyengar yoga er navngivet efter grundlæggeren B.K.S. Iyengar og baseret på hans metode at lære hatha yoga på. Iyengar yoga er en mere “teknisk” form for hatha yoga. Elevere lærer korrekte kropstillinger og nyttig brug af yogaudstyr, hvor det er nødvendigt (tæpper, blokke, bælter, pøller og vægreb) for at øge virkningen af den enkelte stilling. 
Et andet karakteristisk træk ved Iyengar Yoga er at læreren er uddannet til at lave sekvenser af stillinger sådan at eleven kan følge effekter og læringspunkter gennem alle stillingerne i timen. Der er megen fokus og opmærksomhed på at integrere kroppen og sindet for at øge stimina, styrke, fleksibilitet og balance. 
Et andet aspekt af denne type yoga er fokus på åndedrættet i stillingerne, og at dyrke den specielle yogagren med åndedrætskontrol (pranyama – se Hvad er yoga?) som en selvstændig praksis.”

Laver du Iyengar yoga?

Sammen med mine klip til Yogamudra kan jeg gå til yoga hver uge (hvis jeg nøjes med en gang om ugen) til et stykke ind i april! Hurra for det!

Er crossfit godt for alle?

Hvis man har fulgt lidt med i Politiken, ved man de har bragt et par kritiske artikler om crossfit med fokus på skader.

For mig er det vigtige, at man lytter til sin krop. Man har selv et ansvar for at sige stop, hvis man kan mærke, kroppen reagerer på en ukorrekt udført øvelse f.eks. Men selvfølgelig har kompetente instruktører, holdstørrelse og kulturen i sporten også en masse at sige. Læs evt. Butcher’s modsvar til kritikken her.

Dernæst skal man ikke blive ved til crossfit, bare fordi det er populært og mange andre elsker det. Mærk efter og giv det en chance. Men hvis det ikke er sjovt længere, så overvej om du skal finde noget andet. Hvis det kun er en pine, så kommer man alligevel ikke afsted (så tit).

Jeg skal selv i gang med Styrkehold (i Crossfit Copenhagen kan man fange 2 x squat, 2 x press og 2 x pull i løbet af en uge i de forskellige centre) med henblik på at kunne komme på almindelige hold senere. Men hvem ved. Måske bliver jeg så glad for styrkeholdene at jeg holder mig til dem?
For mig er det ikke det vildeste sejeste bedste at ligge 110 % død efter en træning uden lunger eller hjerte eller noget som helst. Fint nok engang imellem, men det er bestemt ikke et must for mig for at en træning har været god – eller effektiv. Jeg er ikke adrenalinjunkie. Og cardio er ikke min ven. Haha. Men sådan er vi jo så forskellige, hvilket er i orden. Man skal bare huske på det af og til 🙂

Et smut forbi Green Skin

Det er nu meget rart at få gavekort til f.eks. Green Skin. Så kan man jo lige smutte forbi deres butik på Gl. Kongevej og et overskueligt tilskud fra egen pung erhverve sig:

Estelle & Thild Facial oil

Estelle & Thild Cleansing milk

Tromborg Multi vitamin facial mask

Jeg har et par måneder luret på ansigtsolien, da den trænger hurtigt ind i huden, er helt uden duft (også uden æteriske olier) og ikke fedter. Egentlig har jeg ikke brug for en rensemælk, da jeg stadig har en fra Organic Pharmacy, men nu var der 10 % rabat og så er den også helt uden duft. Estelle & Thild har nemlig en linje der hedder Fragrance Free, som er velegnet til sensitiv hud og jer der bare foretrækker produkter uden æteriske olier og naturlig duft.

Tromborgs maske vender jeg hele tiden tilbage til. Den er ikke helt duftfri, men den skal kun sidde 2-3 minutter og den er nem at lægge på og tage af igen og huden bliver så klar og frisk bagefter.