Tanker om ryg og behandlinger

Jeg har helt droppet crossfit-hold et stykke tid (efter råd fra en crossfit-coach/fys-studerende) og går nu kun til mobilitet – hvor jeg må gå ud af en del øvelser eller lave dem meget forsigtigt – og med tiden bør jeg også inddrage Open Gym.

Det er utilfredsstillende, men sådan er det.

Min dygtige og seje mobilitetstræner anbefalede mig body sds, da jeg havde forklaret om min rygproblemer efter dagens træning. I princippet er jeg klar på at prøve det meste. Det er mere økonomien, der sætter nogle helt naturlige begrænsninger. Selvom body sds ser super spændende ud og jeg har lyst til at prøve det, så ser jeg tiden an, indtil jeg har været hos den fysioterapeut, som jeg fik henvisning til af min læge.

En body sds session her koster den nette sum af 815 kr. som jo ikke er dyrt, hvis det kan hjælpe min ryg. Dog er det ikke et beløb, jeg lige kan hive ud af budgettet..

Egentligt er jeg noget frustreret over, at osteopatien ikke har hjulpet mere, end den har. På den ene side virker han virkelig dygtig og han siger, at jeg skal give det tid og der kommer tilbagefald.

På den anden side er det blevet værre, efter jeg er startet hos ham (det var det dog nok blevet under alle omstændigheder) og det giver ingen mening at fortsætte, hvis der ikke er fremskridt og når der nu er andre behandlingsmuligheder.

Jeg ved ikke.. Måske er jeg bare for utålmodig. Men det er vældigt generende at vågne mellem kl. 4 og 5 med uro/smerter i ben og nu også i “hoften” og til dels lænden. Jeg kan kun ligge på ryggen for ellers bliver det værre. Det er også irriterende at skulle tage smertestillende hver (tidlig) morgen.

Det var status på min belastende ryg. Jeg beklager de mange brokke-indlæg!

P.S. Hvis der er nogen af jer, der har prøvet body sds, må de meget gerne dele deres erfaringer 🙂

Crossfit # 139

Ahhh.. Trods ekstra bøvl med ryg og iskias, tog jeg alligevel til træning. Mest fordi jeg ikke havde nået at afmelde træning. Velvidende at det var den lange wod Filthy fifty, der var på programmet, havde jeg inden mentalt forsøgt at forberede mig på forskellige skaleringsmuligheder.

Træneren mente dog, det var bedst at skalere i vægt og form og så holde sig til rækkefølgen: 10 øvelser af 50 gentagelser – fremfor f.eks. at lave 5 runder med 10 gentagelser af hver øvelse.

WOD:

– 50 box jumps
– 50 pull ups
– 50 kb swings 16/12
– 50 walking lunges
– 50 k2e
– 50 push press 20/15
– 50 back extentions
– 50 wall balls
– 50 burpees
– 50 double unders

Min wod blev til noget i retning af:

– 50 box jumps (30 rigtige hop, 20 gå op og hoppe ned)
– 30 jumping pull ups
– 50 kb swings
– 40 walking lunges
– 30 k2e
– 40 push press
– 40 back extentions
– 50 wall balls
– og så nåede jeg ca. 20 burpees, da de 35 minutter var gået.

Det er jeg sådan set meget godt tilfreds med, alt taget i betragtning. Jeg nåede at blive presset (greb i jumping pull ups/k2e/push press) og svede og var ved at være godt træt, da jeg skulle i gang med burpees. Mine første wall balls blev også noget sjuskede, da jeg var træt, men fik mandet mig op og fik mere styr på dem.

Hurra for crossfit!

Alle bør unde sig selv massage

Så er det sagt.

Jeg valgte at prioritere min ryg (fremfor.. æh.. økonomisk ansvarlighed) og tog i går til 45 minutters fysiurgisk massage hos klinik Mijo – denne gang hos en anden massør – første ledige! – som jeg ikke kan huske navnet på.

Selvom jeg vadede ind i fuld regnvejrsudstyr og måtte bakse i et hjørne med at få det af, så gik der kun få øjeblikke, før jeg var lullet ind i den behagelige, afslappede wellness stemning.

Massøren var imødekommende, venlig og fremfor alt super dygtig. Hun spurgte ind til mine problemer og vi blev enige om at have fokus på baller og lidt lænd. Som altid, var mine baller meget spændte og det var hårdt at ligge og føle, at man havde blå mærker, som hun borede fingrene ned i. Men samtidig vidste man, at det løsnede op og at kroppen ville være taknemmelig bagefter.

Hun mente, at jeg skulle fortsætte med fysiurgisk massage fremfor andre massageformer og anbefalede mig desuden at google psoas. Der skulle være nogle/en? øvelser, som skulle være god for psoas (som hæfter i lænden og ender foran på hoften. Tror jeg.)

Det er 2. gang, jeg er hos klinik Mijo i Nansensgde 60, Nørrebro, og de virker simpelthen så kompetente og venlige. Hvis man har råd, bør man unde sig selv et besøg hos dem. De tilbyder også zoneterapi, akupunktur, fodbehandling og snart også kosmetiske behandlinger.

Osteopatbesøg hos Kåre # 5

Ro på. Ro på. Ro på.

“Det er ofte 2 skridt frem og 1 skridt tilbage.”

Og ja, nerven vil komme i klemme igen. Og ja, måske er jeg nødt til kun at sove på ryggen for at lindre trykket på iskiasnerven. Og ja, måske skal jeg lige finde ud af, hvordan jeg skal sove/sidde på Roskilde Festival.

Der skal ikke så meget til at fremprovokere uro/smerte, så jeg må virkelig bare tage det lidt af gangen, selvom de sidste par dage har været en udfordring.

I mandags vågnede jeg som nævnt i et tidligere indlæg kl. 5 pga. smerter i benet (iskias).
Tirsdag vågnede jeg kl. 3.45 pga. smerter i ben, så igen kl. 15.17 pga. krampe i venstre læg (hold op, det gjorde ondt), og da jeg skulle op kl. 6.30 gjorde det ondt i ben igen.
Onsdag var jeg vågen mellem kl. 4 og 5 pga. smerter i ben.

Ipren hjalp lidt. At sove på ryggen – fremfor på siden – hjalp lidt.
Smerter i ben forsvandt i løbet af 1-2 timer. Men det ubehagelige stræk i balle og nu også i lænd varede hele dagen og jeg kunne ikke bevæge mig, som jeg ville. Dertil var ryggen om eftermiddagen/aftenen meget træt/spændt.

Øvelserne hjalp lidt, men når jeg har mest ondt, kan jeg ikke rigtigt lave øvelserne ordentligt.

At mit venstre lår er begyndt at “sitre” mente han, var kroppens reaktion på at der sker en masse lige nu. Når der bliver rodet og ordnet og rykket rundt og der så falder lidt ro på, kan der poppe noget andet op til overfladen et andet sted.

Dårlig start på ugen

Vågnede kl. 5 pga. smerter (lidt værre end “milde”) i ben, balle og lænd. Nok til jeg ikke kunne sove mere – og jeg skulle først op kl. 6. Det gik heldigvis over i løbet af en times tid, men jeg var ved at få lidt grå hår på det tidspunkt.

Når jeg skriver “gik over”, så mener jeg blot, at det blev udholdeligt. Benet var stort set ok, men der var stadig det ubehagelige stræk i balle og lænd og jeg kunne mærke på ryggen i dag på job, at den bare var mere skrøbelig og jeg ikke kunne være i alle stillinger.

Efter job er min ryg meget træt og spændt og skriger på massage. MEN det har jeg vist ikke råd til, da jeg i et andet desperat øjeblik prioriterede at få ordnet min cykel. Jaja, man kan ikke det hele og blablabla. Lige nu har jeg bare mest lyst til at ligge ned og ikke skulle ud i regnen for at handle. Men man skal jo spise. Har jeg hørt.

Jeg er i øvrigt også begyndt at blive lidt nervøs for min ryg på Roskilde Festival, hvor jeg har været 16 gange. Det virker umiddelbart lidt uoverskueligt, hvis jeg skal vågne kl. 5 hver morgen med smerter og i øvrigt skulle sidde med ret ryg (det kan man jo ikke i de festivalstole) og ikke kunne lave øvelserne ordentligt. Men jeg vil jo afsted.

Juni challenge fik minus point

I denne uge skulle jeg have haft 4 sukkerfri dage. Jeg spiste snask tirsdag og pga. fester både lørdag og søndag – og manglende selvdisciplin og viljestyrke – gik der ged i det, så det blev til 3 sukkerfri dage.

Jeg skulle også have haft 4 dage med grønt til morgenmaden. Det blev til 3. Lørdag har jeg ingen undskyldninger, men søndag (i dag) havde jeg kvalme og stadig bøvl med maven, så der måtte jeg bare spise, når jeg kunne. Hvilket blev til skyr, smoothie og rugbrødsmadder. Ikke det store, men det var da noget.

Egentligt synes jeg det er lidt flovt, da jeg var 90 % overbevist om, at jeg kunne holde min challenge.
Men jeg må bare op på hesten igen!