Sukkersheriffen

Jeg har læst bogen “Sukkersheriffen – få styr på familiens sukkervaner” af Vibeke Lund & Lene Outzen Foghsgaard.

Hvis du vil skære ned på dit og/eller dine børns sukkerforbrug, så kan den anbefales. Selvom den er tyk, så er den nemt læst og du kan springe lidt rundt i kapitlerne, alt efter hvad du har brug for. Jeg sprang f.eks. kapitel 6 og 7 over, som er om sukker og de 3-13-årige.

Der er mange gode tips og husketing:

Vær opmærksom på det skjulte sukker! F.eks. ketchup, rosinboller, kiks, karrysild, remoulade og syltede agurker.

Gå efter 5-2. Dvs. ingen sødevarer, som det bliver kaldt, i hverdage (slik, sodavand, saftevand, kage, kiks, kanelgifler, nutella, is, wienerbrød etc.). Kun i weekenden. Og kun i begrænsede mængder.

Spis hovedmåltider og mellemmåltider, der mætter.

Køb kun små portioner (ikke noget med 3 store poser, fordi der var tilbud) og smid det ud, der ikke er spist, når det er blevet søndag aften.

Bag kun små kager af gangen og smid det ud, der ikke er spist, når det er blevet søndag aften.

Tjek for sukker i brød, morgenmadsprodukter og mælkeprodukter.

Brød: Mindst 8 g. fibre, max 5 g. sukker og max 5 g. fedt.
Morgenmad: Max 10 g. sukker, mindst 8 g. fibre
Mælkeprodukter: Max 5 g. sukker

Læs den og tag det, du kan bruge i dit liv. Brug den som inspiration 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s