Crossfit # 24

7 min AMRAP:

– 7 dødløft
– 14 pistols
– 21 d.u./84 singles

En kort lille fin WOD, hvor jeg tog air squats i stedet for pistols og singles i stedet for double unders. Dødløft var stille og rolig med kun 20 kg, for at jeg kunne koncentrere mig om teknikken.

Til gengæld havde vi en opvarmning med knald på. Det var meningen at man skulle tage 3 runder af:
– 20 goodmornings
– 400 m roning
– armgang
– 2 rope climbs
– 20 d.u./80 singles

Jeg nåede så kun lidt over 1 runde. Armgang var bestemt ikke min ven! Det der med at svinge sig frem.. gik ikke helt så godt. Selvom jeg dog kom lidt frem. Med møje og besvær.

Goodmornings:

Sjipning:

Pistols:

Magnesium – hurra hurra!

Jeg har – i noget der føles som flere år – haft problemer med at sove igennem, bl.a. fordi jeg skulle på toilettet 1-3 gange om natten. På det sidste har det dog kun været 1 gang. Efter jeg er begyndt at tage magnesium, har jeg stadig skulle op, men det har enten været omkring midnat eller 5.30 (eller senere).

Og i nat – tataah – skulle jeg slet ikke op! Hurra! Det er virkeligt stort og jeg er meget glad for det. Håber det fortsætter sådan 🙂

Hvis andre skulle forsøge sig med magnesium, så skal det være et mærke, der ender på -at. F.eks. magnesium citrat. Det virker bedst. Jeg tager 4 til aftensmad (10 minutter før for at undgå kvalme) og 3 til sengetid.

Open Gym # 4

Så stod jeg der – helt alene – i salen. Hvilket var rart. Men også underligt.

Jeg startede med at ro 1000 m. Og så forsøgte jeg at sjippe.. Ville øve mig på double unders, men havde slet ikke tålmodighed til det i dag. Gik over til 2 x 12 KB 8 kg. Øvede lidt kipping pull ups, dvs. svinge brystet kraftfuldt frem og tilbage og så forsøge at hæve mig lidt i armen, når brystet er tilbage. DET ER SVÆRT! Jeg kan ikke lige se, hvordan jeg nogensinde kan få hagen over barren på den måde…

Dagens WOD var 3 runder på tid af:
– 50 box jumps
– 50 sit ups
– 50 back extensions

Jeg startede hver runde med 20 rigtige box jumps og resten måtte jeg gå op og ned..
I slutningen af runde 2 af sit ups, kunne jeg mærke mit haleben mente, jeg skulle ændre øvelsen, så jeg lavede sit ups, hvor jeg kun lige havde skuldrene fri fra gulvet.

Jeg var ikke specielt hurtigt og forsøgte heller ikke rigtigt. Skulle bare igennem. Hehe.

Det tog mig 35 minutter.
Fik jeg nævnt, at jeg ikke mærker noget til knæene mere?! Hurra!

Overstået sundhedstjek

Jeg er vel hjemme efter et sundhedstjek hos Medital Klinik, selvom jeg var ved at dø af sult, da jeg skulle faste 6 timer før. Jeg stod op og spiste morgenmad kl. 6 og måtte ikke spise før overstået tjek kl. 15.30…

Det tog en time i alt, hvoraf de 20 min var – rar – akupunktur. Det gjorde ikke ondt denne gang! (sidst jeg prøvede akupunktur, var der visse af nålene der gjorde ondt). Men han satte også nålene andre steder. På fødderne og armene og halsen og oven på hovedet. Jeg faldt så lige i søvn imens jeg lå der på briksen og lyttede til afslappende musik..

Inden da havde han spurgt ind til mine svar i spørgeskemaet (motion, rygning, kost, stress, ømhed/smerte m.m.) og taget blodprøver og blodtryk.

Min vægt er 54, BMI 18,8 og fedtprocent 17,8. Pga. sidstnævnte måtte jeg godt spise noget mere fedt. Også af den usunde slags. Ja. Det må jeg jo hellere følge. Hehe.

Generelt er jeg lidt et følsomt skravl uden meget “power”, som han sagde. Hvilket bl.a. viste sig ved let nedsat lungekapacitet. Så jeg skal altså spise mere fedt og mange flere proteiner for at få lidt kraft i kroppen. Især kost med antioxidanter. Det skulle også hjælpe mod virus og forkølelse og den slags unoder.

Min krop er fysisk (oxidativ) stresset. Det er primært pga. hormornerne fra prævention og så længe jeg har noget sådan, så vil det være højt, men ikke nødvendigvis SÅ højt. Antioxidanter vil få tallet ned. Jeg ved godt, kroppen ikke har godt af de hormoner, men altså..

Fysisk stress kan bl.a. give inflammation såsom spændte skuldre.. Og spændte skuldre giver fysisk stress. Så det bider sig selv i halen. Dårlig søvn giver også stress. Men det skulle jeg få has på med magnesium! Mangel på antioxidanter giver også stress.

Fysisk stress var alt for højt. Antioxidant kapacitet var for lavt. Mit totale kolesteroltal var en smule for lavt. Blodsukker og jern i blodet var fint. Blodtryk var lidt for lavt = for lidt “power” i min krop.

Jeg forsøger mig med mere protein + fedt + tilskud af antioxidanter. Har en tid til tjek i december..

Magnesium og søvn – status 1

Godmorgen!

Jeg bliver simpelthen nødt til lige at skrive, at jeg i nat har sovet stort set igennem og slet ikke været oppe at tisse! Hurra! Nu skulle jeg godt nok op kl. 5.30, så natten var nærmest ikke slut endnu, men alligevel.. 🙂

Jeg startede på magnesium lørdag, hvor jeg tog 2 piller til aftensmad og 2 til sengetid. Det var halv dosering af det anbefalede, men det andet virkede bare lidt voldsomt. Næste dag var det 2 x 3. Det virkede dog bare ikke helt.
Så mandag tog jeg den anbefalede 2 x 4 dosis. Var oppe at tisse 5.30.
Tirsdag tog jeg igen 2 x 4. Var oppe at tisse 00.20.
I går valgte jeg at tage 4 til aftensmad og 3 til sengetid, da min mave har reageret lidt. Og jeg har sovet pragtfuldt!

Crossfit # 23

Uj.. Cindy gav mine arme smæk i dag! Av. Jeg frygter lidt, armene bliver mega ømme de næste dage..

Cindy:
AMRAP 20 min.
– 5 pull ups
– 10 push ups
– 15 air squats

Pull ups tog jeg i ringe og push ups blev lavet på knæ (strakt hofte).
Hmm.. nu var det jo meningen, at jeg skulle passe på mine knæ især ved squats.. Det var jeg ikke så god til i dag. Selvom jeg ikke gav den helt gas – i tempo – så nåede jeg alligevel 150 squats… Jeg er en tumpe. Men når jeg er der, så er det virkeligt svært at være forsigtig..

Åh, mine arme.. Og min mave! Som opvarmning skulle vi lave forskellige versioner af push ups og planken.

Vi skulle også være sammen 2 og 2, hvor den ene skulle være i planken, mens den anden lavede sjove øvelser med medicine ball.

Og kaste bolden. Altså.. jeg ved ikke. Jeg KAN bare ikke kaste den bold. Det var ikke særligt langt, vi skulle kaste. Men mine arme kan bare ikke. Der kommer ikke kraft bag. Nåh. Det bliver nok bedre. Engang.

Hvad lavede vi mere? Jooo, vi øvede os i kipping pull ups:

Skal vi ikke sige, at jeg har lang vej igen.

Og nu.. vil jeg hvile min trætte krop.

Magnesium og søvn

Min veninde har købt et glas magnesiumpiller med til mig fra UK (der er det lidt billigere end her). 100 stk.

Og hvad skal jeg så med dem? Jo, jeg skal se, om de virkelig kan forbedre min søvnkvalitet markant, sådan som Anna Bogdanova siger.

Hvis man sover godt, så kommer hormonerne og stofskiftet i bedre balance, hvilket bl.a. skulle give mindre kulhydrat-begær og ingen tisseri om natten?! Især sidstnævnte kunne være bonus.

Jeg giver en update om 2 uger.

Sundhedstjek

Nogen af jer kender nok Downtown-tilbuddene. Jeg har købt mit første. Et sundhedstjek på 1 time hos Medital Klinik. Det er halv pris, og da det jo lige er det, jeg interesserer mig for, så kunne jeg ikke lade være.
Jeg skal udfylde et spørgeskema, som de skal have inden tjekket + jeg må ikke have spist i hele 6 timer inden! Åh, jeg bliver næsten småsvimmel bare ved tanken.. hihi. Så meget for at spise regelmæssigt..

Selve tjekket inkluderer blodprøver, vægt & fedtprocent, biologisk alder, lungefunktionstest, fysiologisk undersøgelse, blodtryk, samlet analyse + akupunktur.

Jeg har tid 23/9 og er meget spændt.

Z-health

Ja, hvad er nu det? Z-health?

Jeg citerer fra Anna Bogdanovas side:

“Z-Health® er et banebrydende træningssystem, som hjælper dig med at optimere dit helbred, fjerne smerter og maksimere dit atletiske potentiale.

De fleste træningssystemer fokuserer på muskler vha. styrketræning og smidighedsøvelser, eller på hjertet og lungerne vha. kredsløbstræning.

Z-Health® tager træningen et skridt videre ved at fokusere på nervesystemet – det hurtigste netværk, som kontrollerer muskler, hjerte OG lunger.”

Anna Bogdanova er skribnent på bladet I form (som jeg abonnerer på) og svarer på spørgsmål på I forms forum. Hun er også Bio-Signature coach, personlig træner, underviser i hardCORE og stresscoach.

Jeg synes det er vældigt interessant med nye vinkler og ny viden om træning (og kost), men har generelt svært ved at gennemskue, hvad der er smarte trender og hvad der vitterligt er nye og effektive tilgange til ovennævnte. Dog må jeg indrømme, at jeg er en del mere kritikløs, når det gælder træning end når det gælder kost. Ved ikke lige hvorfor.

Nåh, men jeg synes Z-health er spændende, da det siger, at hvis man f.eks. har smerte i knæet, så er det ikke nødvendigvis i knæet, der er noget “galt”, men at man bevæger sig forkert et eller andet sted, som så bare giver sig til udtryk i knæet. Og at det ikke hjælper at “genoptræne”, da man bare belaster knæet igen isoleret i stedet for at finde årsagen til smerten. Så vidt jeg har forstået.

Hvis man laver Z-health øvelser (som er meget meget langsomme bevægelser), så skulle det hjælpe kroppen med at opdatere nervesystemet, som igen skulle give en mere effektiv bevægelse.

Mine knæproblemer opstod efter en squat, som er en kompleks øvelse. Altså, “fejlen” i squatten kan være opstået i hofterne, skuldrene, fødderne, rygsøjlen. Det er ikke til at vide. Derfor anbefaler Anna Bogdanova en helhedstilgang for at komme hele vejen rundt.

Det har jeg overvejet en del at gøre. Købe en dvd med øvelser og se om det hjælper.

Crossfit # 22

Nu.. kunne jeg ikke vente længere. Nu var jeg nødt til at tage til crossfit holdtræning for første gang i over 6 uger. Jeg savnede det meget. Mine knæ har haft det ok på det sidste, så jeg gav det en chance.

Men så skulle vi selvfølgelig lave en WOD, hvor den ene halvdel bestod af full squat clean:

Den starter som et Deadlift og så når man har stangen midt på maven ca., så springer man ned under stangen og ned i en dyb front squat. Teknisk synes jeg den er lidt bøvlet. Derudover er mine håndled stadig svage og mine arme kan ikke komme særligt langt op, når jeg er nede i squatten.

Jeg valgte at tage en 5 kg stang (uden yderligere vægt) af hensyn til mine knæ. Men selvom det var lav vægt, så var det alligevel mere vægt, end jeg har haft på længe i en squat. Og når nu mine knæ ikke helt kan lide at lave almindelige squats uden vægt, så var det sikkert ret dumt at lave squats med vægt….! Det finder jeg ud af..

Derudover skulle vi lave situps, og jeg er igen blevet lidt (men kun lidt) hudløs omkring halebenet. Jeg ved virkelig ikke, hvad der sker. Jeg synes ikke helt, jeg kan glatte bukserne mere ud eller rette mere på dem, end jeg gør.

Men det var rart at være til træning! 🙂